Sökresultat:
6348 Uppsatser om Vidmakthćllande och egen tid - Sida 17 av 424
PÄverkan av fysikaliska och mikrobiologiska faktorer pÄ vaslivet hos snittblommor
Det hÀr arbetet handlar om vilka mikrobiologiska faktorer som kan pÄverkar snittblommors livslÀngd. Koncentrationen av mikroorganismer i vasvattnet har en större betydelse för livslÀngden, mer Àn vilken sort av mikroorganismer som förekommer i vasvattnet. I vasvattnet till snittblommor har man funnit bland annat Pseudomonas, Bacillus och Enterobacter. För att minska pÄverkan pÄ snittblommorna av dessa arter sÄ bör habitatet för dessa arter Àndras för att missgynna dem och dÀrmed indirekt gynna snittblommorna. Arbetet tar Àven upp andra faktorer som kan pÄverka livslÀngden och prydnadsvÀrdet, sÄ som etylen.
Effekten av empowerment vid egenva?rd fo?r personer med diabetes mellitus typ 2
Bakgrund: Diabetes mellitus typ 2 fo?rva?ntas o?ka drastiskt de kommande a?ren. Fo?r att uppna? fo?ra?ndring beho?ver personerna fa? insikt och fo?rsta?else fo?r sambandet mellan delar i egenva?rd. Empowerment har visat sig vara av betydelse fo?r att uppna? egenkontroll och sja?lvsta?ndighet i egenva?rd.Syfte: Syftet var att beskriva effekten av empowerment pa? egenva?rd hos personer med diabetes mellitus typ 2.Metod: En litteraturo?versikt har genomfo?rts baserad pa? vetenskapliga artiklar med kvantitativ design och analyserades enligt Fribergs trestegsmodell.Resultat: Resultatet a?r en sammansta?llning av totalt tio artiklar besta?ende av ett sjukdoms- specifikt- eller patientdrivet program inneha?llande empowermentinterventioner.
Hur pÄverkas psykoterapeuter av att behandla traumatiserade patienter?
Studien undersöker hur psykoterapeuter pÄverkas av sitt arbete med traumatiserade patienter. Sju psykoterapeuter pÄ tre traumamottagningar har i denna studie varit föremÄl för kvalitativa intervjuer. I mötet med det otÀnkbara exponeras psykoterapeuterna för nÀrgÄngna berÀttelser som ofta Àr mycket detaljerade beskrivningar om mÀnsklig grymhet, rÄhet och ondska. Variationer i arbetsuppgifter pÄ traumamottagningen, egen handledning och egen existentiell bearbetning Àr nÄgra exempel pÄ hur psykoterapeuterna hanterar det material de exponeras för i patienternas berÀttelser. I intervjuerna framkom att det kliniska arbetet pÄverkade det egna livet utanför arbetet.
GROWTH: En studie om hur man kan skapa liv i en post-apokalyptisk spelvÀrld
Detta arbete undersöker frÄgan om hur man kan gÄ tillvÀga för att skapa en
kÀnsla av liv i en postapokalyptisk spelvÀrld med hjÀlp av fÀrger, former och
animationer i en egen spelproduktion. Arbetet tar upp flera teorier kring
spelutveckling, post-apokalyptisk fiktion och fÀrglÀra. Arbetet tar ocksÄ upp
verktyg som anvÀndes i produktionen av det spel som skapades och hur arbetet
fortskred. Diskussionen som följer tar upp hur metoderna som anvÀndes pÄverkade
resultatet och vad resultatet blev, samt hur man gick tillvÀga för att tolka
det. Slutsatsen som dras i diskussionen visar att det Àr möjligt att skapa en
kÀnsla av liv i en postapokalyptisk spelvÀrld i en egen produktion och hur man
kan förbÀttra de metoder som anvÀnts i en eventuell uppföljning av detta
arbete.
Inget kan dofta ur inget : Identifiering av Enterobacteriaceae-arter isolerade frÄn fyra opastöriserade franska mögel- och kittostar
Syftet med denna magisteruppsats a?r att ga? vidare med resultat fra?n en kandidatuppsats (Westling, 2013) ga?llande opasto?riserade franska mo?gel- och kittostar genom att underso?ka vilka Enterobacteriaceae-arter som ett urval av de analyserade ostarna inneho?ll. API 20E anva?nds som identifieringssystem. Tre Enterobacteriaceae-arter gav acceptabel till utma?rkt identifiering av 40 analyserade isolat fra?n de fyra ostarna, na?mligen Hafnia alvei, Escherichia coli och Klebsiella pneumoniae.
Hur p?verkar olika f?ruts?ttningar det systematiska kvalitetsarbetet?
Syftet med studien ?r att unders?ka om det finns en samsyn bland l?rare i fritidshem g?llande
begreppet kvalitet, samt att unders?ka l?rares beskrivningar av f?ruts?ttningarna f?r
genomf?randet av det systematiska kvalitetsarbetet. Detta genomf?rs genom en kvalitativ
intervjustudie med verksamma l?rare och pedagoger i fritidshem. Det teoretiska ramverket f?r
analysen baseras p? en socialkonstruktivistisk teori, likv?rdighetsbegreppet, teorier kring
policy och praktik samt det systematiska kvalitetsarbetets definierade grundprinciper.
Hur ska det g?? Hen ?r ju 3 ?r yngre. S?rskilt beg?vade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsv?rldsfenomenologiskt perspektiv
Den h?r uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som ?r ?ver
normalf?rdelningskurvan beg?vningsm?ssig, elever och studenter som jag ben?mner s?rskilt
beg?vade. De ?r elever som har r?tt till specialpedagogisk hj?lp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid f?r det. P? grund av detta blir en del av dem vad man kallar hemmasittare.
??den rÄa verkligheten precis som jag förestÀller mig att det var? : En studie av Torsten Nilssons ?Crucifigatur? fra en utÞvers perspektiv
Bakgrunnen for dette prosjektet henger sammen med at min orgellÊrer, professor Hans-Ola Ericsson, introduserte meg for ?Magnificat?, et av orgelstykkene til den svenske komponisten Torsten Nilsson (1920-1999). Musikken til Nilsson tiltalte meg, og jeg Þnsket derfor Ä innstudere flere av hans stykker. I denne oppgaven ser jeg nÊrmere pÄ et av stykkene fra samlingen ?Septem Improvisationes pro organo?, langfredagsstykket ?Crucifigatur?, skrevet i 1968.
Elevens egen roll i sprÄkinlÀrningen - intervjuer med fem sfi-elever pÄ kurs D
Denna uppsats behandlar fem sfi-studerandes egen roll iinlÀrningsprocessen. Genom kvalitativa intervjuer rörande deras egetansvar för och instÀllning till inlÀrningen ges en bild av informanternasegen roll i inlÀrningsprocessen.I kursplanen för sfi Àr det tydligt att eleverna ska utvecklas tillsjÀlvstÀndiga inlÀrare som sjÀlva kan ta ansvar för inlÀrningen genomval av arbetssÀtt och anvÀndande av inlÀrningsstrategier. Resultatet avundersökningen Àr mycket varierande med stor skillnad istrategianvÀndningen hos individerna. Det som Àr gemensamt Àr att deinte upplever att det diskuteras i undervisningen. Den informant somvisar pÄ genomtÀnkta strategier för inlÀrning utanför undervisningen hardÀrför tillÀgnat sig denna kunskap pÄ egen hand.Det största problemet för inlÀrning utanför skolan, uttrycker flera avinformanterna, Àr den bristfÀlliga kontakten med svenskar.
Utmattade la?kare? : En kvantitativ studie om utmattning bland la?kare pa? ett universitetssjukhus i Sverige.
Syftet med studien a?r att underso?ka psykosocial oha?lsa med utmattning i fokus utifra?n arbetsrelaterade faktorer, konflikt mellan arbete och familj och ko?n hos la?kare pa? ett universitetssjukhus i Sverige. Studien grundar sig pa? tva?rsnittsdata fra?n projektet Health and Organisation among University hospital Physicians in Europe (HOUPE), da?r arbetsrelaterad oha?lsa bland la?kare pa? ett universitetssjukhus studerats. Underso?kningen genomfo?rdes genom enka?t da?r 2589 la?kare deltog.
Vad har kunskaper i klÀdsömnad att göra i 2000-talets skola?
Uppsatsens syfte Àr att utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande undersöka hur slöjdlÀrareser pÄ klÀdsömnad som ett verktyg i textilslöjdsundervisningen. Undersökningen har riktatspÄ ett specifikt kunskapsmÄl: "Egen formgivning med hjÀlp av olika material, fÀrger ochformer" (Sverige skolverket 2011 s. 216). Metoden har varit halvstrukturerade intervjuer medtre textilslöjdslÀrare. Resultatet visar att alla intervjuade lÀrare anvÀnder sig av klÀdsömnad iundervisningen, men pÄ olika sÀtt.
Sjuksköterska i dödens vÀntrum : FörhÄllningssÀtt i mötet med patienter i livets slutskede
Sjuksköterskor idag har inte förutsÀttningar till att möta patienter i livets slutskede, eftersom de oftast inte har bearbetat rÀdslan för sin egen död, och accepterat den som en del av livet. Döden vÀcker starka kÀnslor, dÀrför Àr det viktigt att lÀra sig hantera dessa, för att kunna tillfredsstÀlla patienters psykologiska behov. Syftet med studien var att beskriva hur sjuksköterskor förhÄller sig och hanterar mötet med patienter i livets slutskede. Litteraturstudien Àr baserad pÄ 16 vetenskapliga artiklar, dÀr tre huvudteman valdes ut och redovisades i förhÄllande till syftet; accepterandet av döden, anvÀndandet av copingstrategier samt emotionell distans. Resultatet visar att sjuksköterskan bör hantera kÀnslor och accepterandet av sin egen död för att inte skrÀmmas av döden, copingstrategier Àr nÄgonting som anvÀnds och utvecklas med sjuksköterskans erfarenhet samt att sjuksköterskor ofta vÀljer att distansera sig emotionellt vid mötet med patienter i livets slutskede för att undvika emotionell stress..
LÀs- och skrivsvÄrigheter - hur arbetar pedagogerna, utefter vad teorierna sÀger eller pÄ egen hand efter egna erfarenheter och tankar?
Syftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ hur pedagogerna arbetar med dyslexi. Vi ville ta reda pÄ om pedagogerna arbetar utefter vad teorierna och styrdokumenten sÀger eller om de arbetar pÄ egen hand efter egna erfarenheter och teorier. För att ta reda pÄ detta valde vi att göra bÄde personliga och mailintervjuer med bÄde lÀrare och specialpedagoger. VÄra resultat visade att de flesta arbetar efter teorierna och styrdokumenten. Alla vÄra respondenter anvÀnder sig av de hjÀlpmedel och ÄtgÀrder som finns att tillgÄ.
STORM mot mobbning
Syftet med vÄrt arbete var att utveckla en egen mobbningsmodell som vÀnder sig till alla i grundskolan samt gymnasieskolan. Först i arbetet kommer bakgrunden som tar upp mÀnniskans grundlÀggande behov samt styrdokument och lagar som styrker vÄrt arbete. Efter detta kommer en litteraturgranskning i Àmnet mobbning. Fokusen ligger pÄ förebyggande, ÄtgÀrdande och uppföljande arbete. I litteraturgranskningen har vi studerat olika forskares, psykologers och intresseorganisationers syn pÄ mobbning och hur den ska förebyggas och stoppas.
Man lÀr sig vad det hette och sÄ - Att arbeta sprÄkutvecklande i en förstaklass med gemensamma upplevelser som grund
Detta arbete föranleds av ett genom forskning och rapporter konstaterat faktum ? undervisningen för andrasprÄkselever uppfyller inte de mÄl som uttrycks i Lgr 11. Att undervisningen skall anpassas efter varje elevs förutsÀttningar och behov, Àr nÄgot som enligt en granskning av Skolinspektionen skolan inte lyckas uppnÄ. Detta gör att andrasprÄkselever ofta ges sÀmre möjligheter till skolframgÄng, vilket i sin tur kan pÄverka deras tillgÄng till maktarenor i samhÀllet.
Dessa elevers specifika förutsÀttningar kan bemötas pÄ en rad olika sÀtt, i detta examensarbete presenteras ett av dem. Vi undersöker ett sprÄkutvecklande arbetssÀtt som utgÄr frÄn gemensamt gjorda upplevelser i en förstaklass.