Hur ska det g?? Hen ?r ju 3 ?r yngre. S?rskilt beg?vade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsv?rldsfenomenologiskt perspektiv
Den h?r uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som ?r ?ver
normalf?rdelningskurvan beg?vningsm?ssig, elever och studenter som jag ben?mner s?rskilt
beg?vade. De ?r elever som har r?tt till specialpedagogisk hj?lp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid f?r det. P? grund av detta blir en del av dem vad man kallar hemmasittare.
Genom en livsv?rldsfenomenologisk ansats unders?kte jag medelst intervjuer hur fyra respondenter upplever sin skolg?ng f?re och efter acceleration. Jag ville ta del av de studerandes be r?ttelser och deras syn p? hur skolan och i synnerhet specialpedagogen hade varit delaktig i att
hj?lpa dem att fungera i skolan.
Jag ville ?ven unders?ka hur en specialpedagog sj?lv upplevde att hen varit delaktig i att
hj?lpa s?rskilt beg?vade elever att fungera i skolan. Jag ville ta reda p? vad som var positiva
och negativa effekter som de studerande upplevt av acceleration och ifall de f?tt hj?lp av en
specialpedagog dessutom ville jag ha med hur en specialpedagog s?g p? accelerationens roll.
Resultaten som analyserats enligt livsv?rldsfenomenologi och Skaalviks motivationsteorier
visar att vid acceleration ?kar respondenternas motivation inom m?nga av omr?dena. N?r man
ser med livsv?rldsfenomenologiska glas?gon s? fram kommer en essens som tyder p? att re spondenterna har en negativ syn p? den svenska grundskolan. Vad det beror p? framkommer
inte i mina resultat.
Mina resultat st?mmer ?verens med vad den forskning som finns visar g?llande acceleration.