Sök:

STORM mot mobbning


Syftet med vårt arbete var att utveckla en egen mobbningsmodell som vänder sig till alla i grundskolan samt gymnasieskolan. Först i arbetet kommer bakgrunden som tar upp människans grundläggande behov samt styrdokument och lagar som styrker vårt arbete. Efter detta kommer en litteraturgranskning i ämnet mobbning. Fokusen ligger på förebyggande, åtgärdande och uppföljande arbete. I litteraturgranskningen har vi studerat olika forskares, psykologers och intresseorganisationers syn på mobbning och hur den ska förebyggas och stoppas. Litteraturgranskningen har varit ett stöd i vår utformning av mobbningsmodellen STORM mot mobbning. Vår modell innehåller en förebyggande del, en åtgärdande del och en uppföljande del. Mobbningsmodellen utgår ifrån våra egna slutsatser och tar upp vad vi tycker är viktigt i arbetet med och mot mobbning. Arbetet innehåller även bilagor med praktiska tips och råd som kan vara till hjälp vid arbete med och mot mobbning på skolorna. STORM mot mobbning finns som en egen del i arbetet och ligger efter litteraturgranskning.

Författare

Helena Edström Sara Viklund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..