Sök:

Elevens egen roll i språkinlärningen - intervjuer med fem sfi-elever på kurs D


Denna uppsats behandlar fem sfi-studerandes egen roll iinlärningsprocessen. Genom kvalitativa intervjuer rörande deras egetansvar för och inställning till inlärningen ges en bild av informanternasegen roll i inlärningsprocessen.I kursplanen för sfi är det tydligt att eleverna ska utvecklas tillsjälvständiga inlärare som själva kan ta ansvar för inlärningen genomval av arbetssätt och användande av inlärningsstrategier. Resultatet avundersökningen är mycket varierande med stor skillnad istrategianvändningen hos individerna. Det som är gemensamt är att deinte upplever att det diskuteras i undervisningen. Den informant somvisar på genomtänkta strategier för inlärning utanför undervisningen hardärför tillägnat sig denna kunskap på egen hand.Det största problemet för inlärning utanför skolan, uttrycker flera avinformanterna, är den bristfälliga kontakten med svenskar. Flera av demsäger att det är det som saknas mest för en effektiv inlärning utanförskolan och att de då intervjuerna genomfördes talade mycket litesvenska utanför skoltid.Utgångspunkten för undersökningen är främst, utöver den kursplansom styr arbetet, Rebecca L. Oxfords klassificering avinlärningsstrategier (1990) och Lightbown & Spadas beskrivning avspråkinlärning och förutsättningar för en effektiv inlärning (2006).Lightbown och Spada tar upp ett flertal faktorer som påverkarinlärningen positivt och där finns också delaktighet i undervisningenoch förståelse för arbetssätt bl.a. vilket behandlas i denna uppsats.Informanterna har en positiv inställning till undervisning och en vilja attarbeta med språket utanför skolan men saknar verktyg för att göra deteffektivt och med större variation.

Författare

Ida Rosén

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..