Sök:

Sökresultat:

1184 Uppsatser om Feedback - Sida 1 av 79

Oral Feedback in the EFL classroom

Lärare använder sig av olika metoder för att hjälpa studenter att utveckla de verktyg de behöver för att lära sig engelska, eller något annat ämne. En metod här är muntlig Feedback, som används för att uppmuntra elever eller korrigera dem när de utför språkliga fel. Vårt mål med detta examensarbete är därför att undersöka vilka typer av muntlig Feedback som kan hittas i ett klassrum där man lär sig engelska som främmande språk och vilka attityder som både lärare och studenter kan ha gentemot muntlig Feedback. Tre typer av undersökningsmetoder har använts: observationer, intervjuer och enkäter. Resultatet visar på att studenter förhåller sig positivt till muntlig Feedback i klassrummet, särskilt explicit corrective Feedback.

Feedback : Ur ett elevperspektiv

AimThe purpose of the survey was to see how students relate to Feedback in physical education. The aim was also to find out how students like to receive Feedback (written, oral or timing). The survey will also specify what kind of Feedback the teacher provides.QuestionsHow do students react to Feedback?How do students want to receive Feedback?What kind of Feedback do the students receive during the lessons in physical education?MethodThe method used in this study was qualitative group interviews with an observation before the interviews. The school that participated was my placement school during my teachers program and it is located in a suburb south of Stockholm.

ATT GE OCH TA EMOT FEEDBACK : några lärares upplevelser av feedback i sin arbetssituation

Syftet med föreliggande studie var att få en större förståelse för hur några lärare upplevde Feedback i sin arbetssituation. De frågeställningar som studien baserades på var: Vilken inverkan har Feedback på arbetsglädjen på en arbetsplats, sett ur ett medarbetarperspektiv? På vilket sätt har denna Feedback en relation till lärarnas utveckling av sin egen Feedbackkompetens? Det metodologiska angreppssättet var en semistrukturerad intervjuguide. Urvalet bestod av åtta lärare. Intervjuerna varade 20-35 minuter.

Att tala så det träffar : Om konsten att ge och ta feedback

To have a functioning organization where there is a self-development for employees them selves, as well as between managers and employees, where employees are empowered and work for the organization and its goals. Feedback seems to be the main instrument to solve problems and create that organization. At the Military Academy Karlberg and the basic officers training there is a lot of discussions about Feedback and how it is supposed to be carried out. This essay discusses the matter of how well we live up to the demands set by leadership classes at the Military Academy, what the platoon leaders do think about how Feedback takes its expression. The questions about how Feedback is used are to be answered by interviews with five platoon leaders and their thoughts about how Feedback is communicated at the Academy.

Upp på tå, snabba fötter! : En kvalitativ studie om feedback i idrottsundervisningen pa? ho?gstadiet

Forskning har visat att ra?tt utformad Feedback kan ha va?ldigt bra effekt pa? elevers la?rande. Idrottsla?rarens uppgift a?r att hja?lpa elever utveckla sina kunskaper och fa?rdigheter i a?mnet, vilket kan go?ras med Feedback som verktyg. Med detta som grund var mitt syfte att, genom observationer av idrottslektioner och en la?rarintervju, underso?ka hur en idrottsla?rare anva?nder Feedback i sin undervisning samt om och i sa? fall hur elever fa?r ge Feedback till varandra.

Vems feedback är viktigast- chefens eller arbetskamratens? : En kvantitativ studie som belyser feedback på arbetsplatsen

Syftet med föreliggande studie var att studera om det fanns skillnader i hur fyra dimensioner av Feedback uppfattades beroende på om den kom från arbetskamrat eller chef. De fyra dimensionerna var; Kvalité, Framförande, Positiv och Negativ Feedback. Ytterligare ett syfte var att undersöka om kön, ålder och anställningstid hade en påverkan i uppfattningen av de fyra Feedbackdimensionerna. Studien utfördes på en anstalt och en kriminalvårds-utbildningsenhet i mellan Sverige. Mätinstrumentet som användes var Feedback environment scale (FES) ursprungligen framtagen av Steelman, Levy och Snell (2004) och översatt till svenska av Jansson och Nilsson (2010).

Feedback: en studie om betydelsen av feedback i
undervisningen i de tidigare åren

I detta arbete har vi undersökt i vilken omfattning och i vilka former Feedback förekommer samt om Feedback har betydelse för motivationen i lärandet. Undersökningen genomfördes på två grundskolor bland elever i år 5 och 6, och bland lärare vilka arbetat mellan 10 månader och upp till 37 år. Enligt litteraturen är Feedback detsamma som återkoppling och påverkar elevernas motivation i skolan och Feedback bör nyttja eleven så att denne motiveras att inhämta vidare kunskaper. Litteraturstudien påvisade även att det finns olika typer av Feedback, summativ och formativ, samt att det är betydande både för elever och lärare med Feedback. Studien visade även att Feedback leder till reflektion då eleven fått så pass mycket hjälp att denne på egen hand söker vidare kunskaper.

Hur olika lärstilar påverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet är att beskriva hur användningen av Feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats använts för att studera upplevelsen av Feedback på individnivå. Respondenterna, från två medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktär samt fått svara på en enkätundersökning för att kategoriseras efter lärstilarna. Slutsatser: Vårt resultat visar att individers olika upplevelser av Feedback kan spåras till individens lärstil. Varje lärstil har sina egna utmärkande faktorer som organisationer bör ta hänsyn till vid förmedling av Feedback till de anställda.

Feedback - lärares vän eller fiende? : en studie av lärares användning av feedback

SammanfattningSyfteSyftet med föreliggande studie är att jämföra lärares verbala Feedback i ett teoretiskt ämne med deras verbala Feedback i ett praktiskt ämne.Med följande frågeställningar:Vilken typ av Feedback ger lärare i idrott & hälsa?Vilken typ av Feedback ger lärare i ett teoretiskt ämne?Hur ser lärare på Feedback som ett pedagogiskt verktyg?MetodFöreliggande studie är en kvalitativ studie med observation och intervju som insamlingsmetod. Urvalet är fyra tvåämneslärare som undervisar på gymnasiet i idrott och hälsa och ett teoretiskt ämne. Varje lärare har observerats under en idrottslektion och en lektion i ett teoretiskt ämne, samt intervjuats efter varje observationstillfälle.ResultatResultaten visar vilken typ av Feedback som är vanligt förekommande i ett teoretiskt ämne och i idrott och hälsa. Det visar även hur de olika lärarna använder Feedback och vilken typ av Feedback de väljer att använda mest.

Hur olika lärstilar påverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet är att beskriva hur användningen av Feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats använts för att studera upplevelsen av Feedback på individnivå. Respondenterna, från två medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktär samt fått svara på en enkätundersökning för att kategoriseras efter lärstilarna. Slutsatser: Vårt resultat visar att individers olika upplevelser av Feedback kan spåras till individens lärstil. Varje lärstil har sina egna utmärkande faktorer som organisationer bör ta hänsyn till vid förmedling av Feedback till de anställda. Vi har kommit fram till att organisationers effektivitet kan höjas vid medveten användning av Feedback och genom att ta hänsyn till individens lärstil..

Att spela på konjunktioner : en studie av hur feedback påverkar konjunktionsfel

Denna studie undersöker hur antalet konjunktionsfel påverkas av Feedback av varierande komplexitet. Ett konjunktionsfel uppstår när en sammansatt händelse A&B bedöms som mer sannolik än någon av de ingående händelserna A eller B. Ett datorbaserat experiment med 45 deltagare fördelade på tre betingelser (Singel, Trippel, Mix) kördes. I en träningsfas bedömde deltagarna utgången på spelkuponger innehållande en fotbollsmatch (Singel), tre fotbollsmatcher (Trippel) eller både en och tre fotbollsmatcher (Mix) och fick Feedback på bedömningarna. I en testfas gjorde alla deltagarna bedömningar av sannolikheten för vinst på spelkuponger med en eller tre fotbollsmatcher.

Positiv feedback : En kvalitativ studie

Vårt syfte med studien är att undersöka hur enhetschefer anser att de ger och hur de får positiv Feedback och i hur stor utsträckning det förekommer. Vi har valt att göra studien i en kommun, inom vård och omsorg, där enhetscheferna har samma chef och finns i samma verksamhet. Vår frågeställning: Förekommer positiv Feedback och i sådana fall i vilken typ av kommunikationsform?I vilken utsträckning förekommer positiv Feedback?Hur upplever enhetschefen positiv Feedback?Vi har valt att använda en kvalitativ metod och göra intervjuer med semi- strukturerade frågor. Undersökningen genomfördes med att vi intervjuade nio enhetschefer inom vård och omsorg i en kommun.

Feedback ur ett la?rarperspektiv : En studie om fyra la?rare i idrott och ha?lsa och deras anva?ndning av feedback

Under a?ren pa? la?rarutbildningen har vi via personliga iakttagelser kunnat sko?nja en diskrepans mellan vad la?rare anser sig sa?nda ut fo?r Feedback och hur de beskriver sin Feedback. Luke och Sinclair (1991) menar att det a?r la?rarens beteende som a?r den starkaste faktorn till hur elever uppfattar Idrott och ha?lsa i skolan. I relation till det som Hattie och Timperley (2007) samt Stensmo (2008) skriver om hur felaktig Feedback kan ge omva?nd effekt riskerar Feedback att motarbeta Skolverkets (2011) ambition att fra?mja varje elevs utveckling.

Feedback för utveckling : En undersökning av feedbackprocessen på konsultföretag

Fo?retag och organisationer har individuella uppla?gg fo?r hur de arbetar med Feedback, det a?r inte garanterat att na?gon sto?rre vikt la?ggs vid Feedback, trots att det utgo?r en va?rdefull resurs. Denna studie identifierar vad som utma?rker en bra respektive mindre bra Feedbackprocess fo?r den enskilda medarbetaren och underso?ker hur ett fo?retags riktlinjer och arbetssa?tt pa?verkar medarbetarens mo?jligheter att fa? bra Feedback. Fo?r att underso?ka detta har tva? fallfo?retag anva?nts, konsultfo?retagen Accenture och Frontwalker.

Effekter av feedback på mer respektive mindre komplexa arbetsuppgifter: Två fallstudier av Luleå tekniska universitet och TeliaSonera

Feedback är ett vanligt förekommande begrepp i dagens samhälle, liksom en central del av en organisations ekonomistyrning. Det är även ett kraftfullt verktyg för att åstadkomma lärande. Feedback, ibland även kallat återkoppling och prestationsutvärdering, handlar om att utvärdera utförda prestationer för att sedan kunna ge information kring prestationerna. Syftet med att ge Feedback är att möjliggöra förbättring av mottagarens prestation genom att förändra dennes beteende. Vilket sätt Feedback ges på, liksom av vem den ges, påverkar både hur Feedback uppfattas och vilka effekter den får.

1 Nästa sida ->