Sök:

Feedback

en studie om betydelsen av feedback i
undervisningen i de tidigare åren


I detta arbete har vi undersökt i vilken omfattning och i vilka former feedback förekommer samt om feedback har betydelse för motivationen i lärandet. Undersökningen genomfördes på två grundskolor bland elever i år 5 och 6, och bland lärare vilka arbetat mellan 10 månader och upp till 37 år. Enligt litteraturen är feedback detsamma som återkoppling och påverkar elevernas motivation i skolan och feedback bör nyttja eleven så att denne motiveras att inhämta vidare kunskaper. Litteraturstudien påvisade även att det finns olika typer av feedback, summativ och formativ, samt att det är betydande både för elever och lärare med feedback. Studien visade även att feedback leder till reflektion då eleven fått så pass mycket hjälp att denne på egen hand söker vidare kunskaper. I våra undersökningar framkom det att det inte har någon större betydelse om feedbacken är muntlig eller skriftlig, fördelen med skriftlig feedback var dock att den är varande och erbjuder möjlighet att återvända till, vilket hjälper eleven att se sin egen utveckling, medan fördelen med muntlig feedback var att den kan ges spontant.

Författare

Christer Fredriksson Tarmo Holappa

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..