Sök:

ATT GE OCH TA EMOT FEEDBACK

några lärares upplevelser av feedback i sin arbetssituation


Syftet med föreliggande studie var att få en större förståelse för hur några lärare upplevde feedback i sin arbetssituation. De frågeställningar som studien baserades på var: Vilken inverkan har feedback på arbetsglädjen på en arbetsplats, sett ur ett medarbetarperspektiv? På vilket sätt har denna feedback en relation till lärarnas utveckling av sin egen feedbackkompetens? Det metodologiska angreppssättet var en semistrukturerad intervjuguide. Urvalet bestod av åtta lärare. Intervjuerna varade 20-35 minuter. Resultatet visade att feedback skedde hela tiden. Intervjupersonerna upplevde att det var lätt att ge och ta emot positiv feedback, men upplevde att de borde bli bättre på att ge även negativ och konstruktiv feedback. Resultatet visade även att det sociala stödet från medarbetarna på arbetsplatsen var viktigt för att känna arbetsglädje. Arbetsglädjen möjliggjorde att feedback blev ett konstant inslag i arbetsdagen. Diskussionen berörde aspekterna: innebörden av feedback, socialt stöd och utveckling av egen feedbackkompetens.

Författare

Malin Gustafsson Catarina Isacson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..