Sök:

Effekter av feedback på mer respektive mindre komplexa arbetsuppgifter

Två fallstudier av Luleå tekniska universitet och TeliaSonera


Feedback är ett vanligt förekommande begrepp i dagens samhälle, liksom en central del av en organisations ekonomistyrning. Det är även ett kraftfullt verktyg för att åstadkomma lärande. Feedback, ibland även kallat återkoppling och prestationsutvärdering, handlar om att utvärdera utförda prestationer för att sedan kunna ge information kring prestationerna. Syftet med att ge feedback är att möjliggöra förbättring av mottagarens prestation genom att förändra dennes beteende. Vilket sätt feedback ges på, liksom av vem den ges, påverkar både hur feedback uppfattas och vilka effekter den får. Det är med andra ord en rad omständigheter som styr feedback och dess effekter. Studiens syfte var att skapa en förståelse för hur arbetsuppgiftens komplexitet påverkar hur feedback kan ges för att resultera i positiva effekter på feedback-mottagarens prestation, samt att undersöka vilka de eventuella skillnaderna kan vara. För att ta reda på hur feedback kan ges för att skapa önskvärd effekt beroende på arbetsuppgiftens komplexitet, genomfördes fallstudier av två organisationer där feedback är vanligt förekommande. Den mer komplexa arbetsuppgiften studerades i den ena organisationen, medan feedback på den mindre komplexa arbetsuppgiften studerades i den andra organisationen. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes i båda organisationerna och resultatet av studien visade på att det finns skillnader i hur feedback kan ges för att uppnå önskvärd effekt, beroende på arbetsuppgiftens komplexitet. Studien visade även att det finnas såväl skillnader som likheter i hur feedback ges på en mer respektive mindre komplex arbetsuppgift.

Författare

Emelie Bengtsson Sandra Svensson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..