Sök:

Upp på tå, snabba fötter!

En kvalitativ studie om feedback i idrottsundervisningen pa? ho?gstadiet


Forskning har visat att ra?tt utformad feedback kan ha va?ldigt bra effekt pa? elevers la?rande. Idrottsla?rarens uppgift a?r att hja?lpa elever utveckla sina kunskaper och fa?rdigheter i a?mnet, vilket kan go?ras med feedback som verktyg. Med detta som grund var mitt syfte att, genom observationer av idrottslektioner och en la?rarintervju, underso?ka hur en idrottsla?rare anva?nder feedback i sin undervisning samt om och i sa? fall hur elever fa?r ge feedback till varandra. Resultatet visade att la?raren anva?nder flera olika former av feedback i sin undervisning, och att hon anser att det a?r viktigt att eleverna la?r sig anva?nda ett idrottsspra?k. Dessutom visade observationerna att eleverna ibland ger varandra feedback men att detta sker spontant, det vill sa?ga utan att ha fa?tt instruktion av la?raren att go?ra detta. Avslutningsvis kan man sa?ga att studien ger en bild av hur feedback anva?nds av en idrottsla?rare pa? ho?gstadiet, och detta kan fo?rhoppningsvis bidra med ett perspektiv pa? hur man kan arbeta med feedback i skolans idrottsundervisning. 

Författare

Rebecca Schwartzman

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..