Sök:

Sökresultat:

2508 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 2 av 168

Kemiundervisning : hur förberedda eleverna frÄn grundskolan anser sig vara att möta gymnasieskolans kemiundervisning pÄ det naturvetenskapliga programmet?

Det Àr en stor förÀndring för varje elev att lÀmna grundskolan och gÄvidare till gymnasieskolan. Det stÀlls stora krav pÄ att eleverna mÄstevÀlja rÀtt redan frÄn början. Detta innebÀr att elevernas förkunskaper Àrmycket viktiga dels för att fÄ en bra start i utbildningen dels för attgenomföra sin gymnasieutbildning med en god mÄluppfyllelse.I denna undersökning kommer elever som gÄr sitt första Är pÄ detnaturvetenskapliga programmet att fÄ svara pÄ frÄgor om förkunskapernai kemi var tillrÀckliga frÄn grundskolan och hur starten pÄ gymnasieutbildningenupplevdes.Kursplanen i kemi för grundskolans Är 7-9 samt kursplanen för kemi A pÄgymnasieskolan ska analyseras utifrÄn hur kunskapsmÄlen i de olikaskolformerna möts nÀr eleverna byter skolform.Respondenterna i denna undersökning fick svara pÄ andelen lÀrarleddundervisning, svÄrighetsgraden i kemi pÄ gymnasiet samt om derasslutbetyg frÄn grundskolan mötte gymnasieskolans krav pÄ kunskap..

Laborationer, intressets grund?

PrimÀra syftet med detta examensarbete var att arbeta fram laborationer i hopp om att med hjÀlp av dem fÄnga och höja elevernas intresse för Àmnet kemi. Undersökningen genomfördes med tvÄ enkÀter och ett laborationstillfÀlle med en elevgrupp. Eleverna fick först fylla i en enkÀt gÀllande deras utgÄngsintresse och Äsikter om kemi. Efter detta följde laborationstillfÀllet dÄ de framtagna laborationerna genomfördes vilket följdes av den andra enkÀten.Studien genomfördes i Sverige och Finland och resultaten frÄn dessa tvÄ undersökningar jÀmfördes sedan i syftet att undersöka skillnader mellan svenska och finska elevers intresse gÀllande Àmnet kemi.JÀmförelsen av resultat frÄn Sverige och Finland visade att motivationen och intresset hos de finska eleverna Àr högre Àn hos de svenska. Andelen grundskoleelever som önskar söka gymnasieutbildningar dÀr kemi ingÄr visar sig vara markant lÀgre i Sverige.

Verklighetsanknutet temaarbete: ett sÀtt att öka intresset
för kemi?

Undersökningens syfte var att studera om tematiskt verklighetsanknutet skolarbete i kemi ökade elevernas intresse för Àmnet eftersom intresse Àr viktigt för motivationen att lÀra. Kemiska teorier och begrepp studerades och anvÀndes för att beskriva ett verkligt sammanhang. Under en minikonferens redovisades arbetena pÄ affischer samt med smÄ demonstrationer. Genom enkÀter undersöktes elevernas intresse för kemi före och efter arbetet samt om eventuella förÀndringar i detta hade samband med sÀttet att arbeta under perioden. Tio elever av 23 angav att de fÄtt ett ökat intresse för kemi, varav fem pÄ grund av arbetssÀttet.

Laborativ kemi: ger ökat intresse ökad kunskap?

Syftet med detta examensarbete Àr att se om ett laborativt, utforskande arbetssÀtt kan fÄ elevernas intresse för Àmnet kemi att öka. Dessutom undersöks ocksÄ om deras kunskap i Àmnet kan pÄverkas av de laborativa arbetsmetoderna. Arbetet har utförts i en klass pÄ 21 elever i Är 8, och undersökningen Àr gjord i helklass. MÀtmetoder som anvÀnts Àr reflektionsböcker, prov samt enkÀt. Dessa metoder sammantaget ger relativt hög reliabilitet eftersom jag anvÀnder mig av sk.

Laborativt arbetssÀtt: ett sÀtt att öka elevernas förstÄelse
för Àmnet kemi

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka om man genom ett laborativt arbetssÀtt kan öka elevernas förstÄelse för kemi i deras vardag. Undersökningen gjordes i Ärskurs sex under tidsrymden av sju veckor i tvÄ skolor, den ena i PiteÄ den andra i Kalix kommun. Under vÄra praktikveckor hade vi regelbundna lektioner dÀr eleverna sjÀlva fick laborera kring förutbestÀmda experiment. Som mÀtinstrument anvÀnde vi oss av tvÄ kunskapstester, en i början och den andra i slutet av praktikperioden. Förutom detta sÄ baserade vi Àven vÄrt resultat pÄ elevintervjuer.

Fortsatta studier i kemi : Orsaker bakom gymnasieelevers val för framtiden

Syftet med denna studie var att se nĂ€rmare pĂ„ gymnasieelevers vilja och lust för fortsatta studier i kemi. Studien genomfördes med kvalitativa intervjuer av tio gymnasieelever pĂ„ det naturvetenskapliga programmet pĂ„ en mindre ort i Sverige. Resultatet visade pĂ„ att alla dessa elever ville lĂ€sa vidare efter gymnasiet, men enbart tvĂ„ kunde tĂ€nka sig en kemiutbildning. Övriga elever hade antingen redan bestĂ€mt sig för nĂ„gon annan utbildning eller blivit avskrĂ€ckta frĂ„n att lĂ€sa kemi pĂ„ grund av sĂ€ttet undervisningen var upplagd i skolan. De elever som möjligen skulle vilja lĂ€sa vidare inom kemiomrĂ„det kĂ€nde, liksom flera av de andra eleverna, att skolan inte givit tillrĂ€cklig information kring möjliga yrken inom de olika naturvetenskapliga omrĂ„dena..

Hur mÄnga poÀng mÄste jag ha för att fÄ VG? : en samstÀmmighetsanalys av betygskriterier och skriftliga prov i organisk kemi, kemi b

I skolan anvÀnder sig lÀrare av skriftliga prov som ett av underlagen vid betygssÀttning, men det finns dÄliga och bra prov. Ett bra prov utvÀrderar det som avses. Kan det vara sÄ att betyg pÄ skriftliga prov i dagens skola grundas pÄ annat Àn vad som avses i betygskriterierna? För att granska detta gjordes en kvalitativ samstÀmmighetsanalys av autentiska prov och betygskriterier gÀllande organisk kemi, kemi b pÄ gymnasiet. Till detta anvÀndes Blooms reviderade taxonomi.

Att introducera laborationer: skapa ett undersökande,
bearbetande arbetssÀtt i kemi för elever i Är fem

Syftet med denna rapport Àr att ta reda pÄ om det gÄr att skapa ett praktiskt undersökande, bearbetande arbetssÀtt hos elever i Är fem i Àmnet kemi. Undersökningen Àr gjord pÄ fem försökspersoner frÄn en blandad Är femsex klass. Deras utveckling har följts och observerats under sex laborationer. Den undersökande metoden bestÄr av strukturerande och ostrukturerade observationer samt en form av dagboksskrivande. Sex laborationer Àr en för kort tid för att kunna ge hög reliabilitet.

PÄ vÀg mot mÄlet?: en studie angÄende lÀrares uppfattningar om mÄluppfyllelsen i kemi och fysik

Syftet med studien var att med grundskollÀrares perspektiv fÄ en inblick i hur kursplanernas mÄl för Är 5 inom kemi och fysik, kan tolkas och anses bli uppnÄdda. För studien valdes kvalitativa intervjuer som utfördes med sammanlagt Ätta stycken grundskollÀrare. Resultatet visade att lÀrarna tyckte att det var svÄrt att tolka begreppen i kursplanerna och att förstÄ alla mÄl. Samtliga lÀrare verkade ha en klar uppfattning om vad skolans uppdrag var och att det var strÀvansmÄlet lÀrarna skulle arbeta mot, Àven om det visade sig att det var uppnÄende mÄlen lÄg i fokus. NÀr de gÀller mÄluppfyllelsen sÄ ansÄg lÀrarna i Är 4-6 att de uppnÄdde kursplanernas mÄl för Är 5, men det enligt deras egna lokala kursplaner och inte de nationellt faststÀllda..

ExperimentlÄdan : Ett laborativt lÀromedel inom Àmnet kemi i kombination med bildskapande för 5- och 6-Äringar

Syftet med denna uppsats har varit att utveckla ett laborativt lÀromedel anpassat för att kunna anvÀndas med 5- och 6-Äringar och lÄta pedagoger utvÀrdera detta. Det laborativa lÀromedlet, kallat ExperimentlÄdan, har rört Àmnet kemi i kombination med bildskapande i ett försök att introducera naturvetenskap pÄ ett tidigare stadium Àn vad som idag Àr vanligt. Medverkande pedagoger fick anvÀnda sig av det laborativa materialet och utvÀrderingen skedde i form av intervjuer.Resultatet visar att samtliga pedagoger överlag upplevde materialet som positivt. De fann kombinationen av kemi och bildskapande rolig och att barnen var intresserade och tyckte att experimenten var roliga men att de hade lite svÄrt att förstÄ vetenskapliga ord, begrepp och teorin bakom. En pedagog tycker att materialet skulle vara perfekt för lÄgstadiet.En slutsats Àr dÀrför att man kan minska pÄ den teoretiska delen i det laborativa materialet och istÀllet lÄta barnen fokusera pÄ experimenten..

Ett arbetsmaterial i fysik och kemi för barn i förskolan : C-nivÄ

Sammanfattning:Detta examensarbete har gÄtt ut pÄ att ta fram ett arbetsmaterial inom det naturvetenskapliga omrÄdet med inriktning fysik och kemi, anpassat för förskolebarn. Arbetsmaterialet har bestÄtt av handledningar till olika experiment och lÄdor med tillhörande hjÀlpmedel. Det framtagna arbetsmaterialet bör ses som ett komplement i förskolans arbete inom det naturvetenskapliga omrÄdet och ska kunna bidra till att förskolans strÀvansmÄl inom naturvetenskap uppnÄs. För att kunna utforma materialet studerades LÀroplanen för förskolan, Lpfö98 samt naturvetenskaplig litteratur. Materialet testades av pedagoger pÄ sju avdelningar och efter varje tillfÀlle fick de svara pÄ en enkÀt om hur de upplevde att arbeta med materialet.

Kan ett laborativt arbetssÀtt öka elevers kunskap och
förstÄelse för Àmnet kemi?

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om elever, genom att anvÀnda undersökande och experimentellt arbetssÀtt inom Àmnet kemi, kan öka sin kunskap och förstÄelse inom brandsÀkerhet. Undersökningen genomfördes under fem veckor i tvÄ separata klasser med totalt 45 elever. Lektionerna varvades med laborationer och teorigenomgÄngar. Vi anvÀnde oss av samma enkÀt vid tvÄ olika tillfÀllen för att se om elevena lÀrt sig det vi ville. Resultatet visade att elerverna hade tagit till sig kunskaper genom att arbeta pÄ ett undersökande och experimentellt sÀtt.

Vad Àr det hÀr för lÄda? En BalthazarlÄda! : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring arbetet med fÀrdigdefinierat material innehÄllande kemiska experiment.

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogers uppfattningar kring ett arbete med BalthazarlÄdan som ett fÀrdigdefinierat material innehÄllande enkla kemiska experiment. Det fÀrdigdefinierade materialet, BalthazarlÄdan innehÄller experiment om vattnets aggregationsformer och ytspÀnning, material till experimenten samt förklaringar till experimenten. Genom individuella semistrukturerade intervjuer sÄ har svar pÄ följande frÄgor sökts: Vilka tankar har pedagoger kring att arbeta med ett fÀrdigdefinierat material, en lÄda med enkla kemiska experiment? Vilka fördelar respektive nackdelar upplever pedagoger med att arbeta utifrÄn ett fÀrdigdefinierat material i förskolan? Vilka tankar har pedagoger om det fÀrdigdefinierade materialet som en inspirationskÀlla kring arbetet med kemi i förskolans verksamhet? Resultatet visar att pedagogerna har arbetat med BalthazarlÄdan pÄ olika sÀtt, antingen genom barnens intressen eller för att fÄ barnen intresserade av kemi. Alla pedagogerna ser mÄnga fördelar att arbeta med kemi i verksamheten utifrÄn BalthazarlÄdan.

ÖvergĂ„ngen frĂ„n gymnasie- till högskolestudier i kemi : - En undersökning av studenternas erfarenheter och fĂ€rdigheter med fokus pĂ„ kemisk bindning

Syftet med detta examensarbete var att undersöka högskolestudenters erfarenheter av övergÄngen frÄn studier inom kemi pÄ gymnasial nivÄ till högskolenivÄ för att se om det finns ett glapp i undervisningen. Undersökningen bestod av dels en enkÀtundersökning och dels svaren frÄn tentamensfrÄgor av samma karaktÀr som enkÀtfrÄgorna. Resultatet visar att studenterna anser att det Àr en skillnad mellan att lÀsa kemi pÄ gymnasial nivÄ och pÄ högskolenivÄ och att den största skillnaden ligger i ett förÀndrat arbetssÀtt. Av studenternas svar pÄ enkÀtfrÄgorna och tentamen kan slutsatsen dras att studenterna kÀnner till termer och begrepp, men har svÄrt att anvÀnda dem för att förklara kemiska fenomen..

"Jag vill vara inspiratör, katalysator" : En studie om kemi i förskolan

Syftet med denna studie var att identifiera hur förskollÀrarna arbetar med Àmnet kemi i förskolan. För att kunna granska detta har kvalitativa intervjuer anvÀnts som undersökningsmetod. Undersökningen grundar sig i fem förskollÀrares berÀttelser av hur de arbetar med detta Àmne. Resultatet visar, efter genomförd analys av intervjuerna, att förskollÀraren strÀvar efter att kemiaktiviteterna bör ske i samspel med andra aktörer i förskolan. Det konkreta arbetet utförs med konkreta verktyg och samtal kring fenomen som förekommer i vardagen.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->