Sök:

Laborativt arbetssätt

ett sätt att öka elevernas förståelse
för ämnet kemi


Syftet med vårt arbete var att undersöka om man genom ett laborativt arbetssätt kan öka elevernas förståelse för kemi i deras vardag. Undersökningen gjordes i årskurs sex under tidsrymden av sju veckor i två skolor, den ena i Piteå den andra i Kalix kommun. Under våra praktikveckor hade vi regelbundna lektioner där eleverna själva fick laborera kring förutbestämda experiment. Som mätinstrument använde vi oss av två kunskapstester, en i början och den andra i slutet av praktikperioden. Förutom detta så baserade vi även vårt resultat på elevintervjuer. Resultatet av vår undersökning visar att eleverna har tagit till sig av vår undervisningsmetod. Eleverna ansåg att det både var roligt och lärorikt att arbeta på ett laborativt sätt. De har visat stort intresse för ämnet kemi, de har lärt sig mycket och utvecklat sina tankegångar när det gäller kemin i deras vardag.

Författare

Magnus Hedlund Ronald Wikberg

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..