Sök:

Verklighetsanknutet temaarbete

ett sätt att öka intresset
för kemi?


Undersökningens syfte var att studera om tematiskt verklighetsanknutet skolarbete i kemi ökade elevernas intresse för ämnet eftersom intresse är viktigt för motivationen att lära. Kemiska teorier och begrepp studerades och användes för att beskriva ett verkligt sammanhang. Under en minikonferens redovisades arbetena på affischer samt med små demonstrationer. Genom enkäter undersöktes elevernas intresse för kemi före och efter arbetet samt om eventuella förändringar i detta hade samband med sättet att arbeta under perioden. Tio elever av 23 angav att de fått ett ökat intresse för kemi, varav fem på grund av arbetssättet. Tre av dessa angav verklighetsanknytningen som orsak. Många elever oroade sig för att gå miste om kunskap - anmärkningsvärt då fördjupning och ökad förståelse angavs som positivt av många. Andra faktorer som troligen haft en negativ inverkan på resultatet är upplevd tidspress och osäkerhet om vad arbetssättet krävde av dem. Vi tror dock att detta arbetssätt skulle passa fler elever under andra förhållanden.

Författare

Anna-Carin Larsson Annika Reimhagen

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..