Sök:

"Jag vill vara inspiratör, katalysator"

En studie om kemi i förskolan


Syftet med denna studie var att identifiera hur förskollärarna arbetar med ämnet kemi i förskolan. För att kunna granska detta har kvalitativa intervjuer använts som undersökningsmetod. Undersökningen grundar sig i fem förskollärares berättelser av hur de arbetar med detta ämne. Resultatet visar, efter genomförd analys av intervjuerna, att förskolläraren strävar efter att kemiaktiviteterna bör ske i samspel med andra aktörer i förskolan. Det konkreta arbetet utförs med konkreta verktyg och samtal kring fenomen som förekommer i vardagen. Resultatet visar även att förskollärarna använder sig av naturliga material i form av vatten. Slutsatser som kan dras utifrån studien är att ämnet oftast integreras omedvetet av förskollärarna. Men att ett mer medvetet bruk av att använda det skulle leda till att barnen får de bästa förutsättningarna till att erövra kunskap om kemiska processer. Denna studie visar även att det är viktigt att förskollärarna får tillgång till vidareutbildningar inom naturvetenskap för att integreringen av ämnet kemi i förskolan ska bli mer tilltalande och mer användbart på denna nivå.

Författare

Malin Storm

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..