Sökresultat:
5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 7 av 365
Litteraturens roll i andrasprÄksklassrummet : Intervjuer med tvÄ lÀrare om synen pÄ litteraturundervisningen i andrasprÄksklassrummet
Syftet med föreliggande studie Àr att utreda vilken roll litteratur har och hur lÀrare anvÀnder litteratur i Àmnet svenska som andrasprÄk. Genom analys av kursplanerna i svenska och svenska som andrasprÄk pÄ gymnasienivÄ har vissa generella slutsatser dragits. Statens syn pÄ litteraturens syfte har stÀllts mot vad ledande forskning sÀger inom omrÄdet. Genom en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer har informanternas resonemang kopplats samman med kursplaner och teorier gÀllande litteratur- och sprÄkforskning. Resultatet visar att lÀrarna i undersökningen anvÀnder litteraturen bland annat för att skapa situationer som inbjuder till samtal i klassrummet..
Budskap och vÀrderingar i barnlitteratur
VÄrt syfte med arbetet var att studera hur man som lÀrare kan arbeta med barnlitteratur, som bryter mot skolans vÀrdegrund, i sin undervisning samt om denna sorts litteratur förekommer i klassrummen idag. Den metod vi valde för arbetet var en kvalitativ litteraturstudie dÀr ett antal utvalda barnböcker analyserades med fokus pÄ hur personer och samhÀllen beskrevs i böckerna. Den teori vi utgick frÄn vid analyserna var intersektionalitetsteorin. Vi undersökte hur dessa beskrivningar stÀmde överens med den vÀrdegrund skolan ska förhÄlla sig till. För att ta reda pÄ vilka böcker som anvÀndes i klassrum idag, sÄ att studien skulle vara aktuell, tillfrÄgades ett flertal lÀrare i tre kommuner i Norrbotten om vilken litteratur som barnen hade haft tillgÄng till i klassrummen samt vilken litteratur de hade valt att arbeta med under Äret tillsammans med barnen.
Arbetsterapautiska interventioner för vuxna med ADHD: En litteraturstudie
Syftet med studien var att genom granskning av litteratur och vetenskapliga artiklar undersöka vilka typer av arbetsterapeutiska interventioner för vuxna med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Den metod som legat till grund för denna studie var en litteraturöversikt. Valet av litteratur har bestÄtt av vetenskapliga artiklar samt relevant litteratur. För att identifiera relevant litteratur har sökningen av litteratur gjorts i ett flertal olika databaser dÀribland de tillgÀngliga databaserna vid LuleÄ Tekniska Universitet. Totalt identifierades sju vetenskapliga artiklar som legat till grund för denna studie.
Gastric bypasskirugi : patientupplevelser ur psykosocialt och krppsligt perspektiv
Fetma a?r ett av de allvarligaste ha?lsoproblemen i va?rlden. O?vervikt i sa?va?l ungdomen och vuxenlivet a?r associerad med en o?kad do?dlighet. Besta?ende viktminskning minskar risken att do? i fo?rtid.
Specialpedagogers arbete i fo?rskolan med fokus pa? inkludering. Special educators work in preschool with focus on inclusion.
How do special educators work to include children with special needs in preschool? That was the question that our thesis proceeded from, and the purpose was to get an insight in the methods used by the special educators to achieve inclusion.
Our questions were:
? Is Swedish preschool a place for inclusion?
? How are special educators work organized and focused?
? Which experiences do special educators have working with children with special
needs in preschool, and what role do they mean that inclusion plays in this work?
Our procedure in this enquiry was to perform semi-structured interviews with 5 different special educators in two different cities.
Interpretation and analyis proceeded from three different theories: Urie Bronfenbrenner?s ecological systems theory, John Bowlby?s theory of attachment and Karsten Hundeide?s sociocultural theory. The result showed support for the idea of the Swedish preeschool as a place with many opportunities for inclusion. We have also seen how both money and political decisions has an impact on which possibilities the preschools receive to work with inclusion. In addition it became apparent that the methods used by special educators differed depending on both cities and districts.
E-lojalitet: Vid din sida fo?r alltid? : En kvalitativ studie om hur konsumenter pa?verkas av fo?retags strategier fo?r att skapa e-lojalitet
Bakgrund: Internet har skapat nya och billigare sa?tt fo?r konsumenter att genomfo?ra ko?p samt att so?ka efter information. Konsumenter a?r da?rfo?r sva?rare att beha?lla i det nya affa?rsklimatet. E-lojalitet beskrivs som den viktigaste faktorn fo?r e-handlare da? det skapar lo?nsamhet och ho?g avsikt fo?r upprepat ko?p.
Hbt-barnböcker i förskolan: En studie om förestÀllningen av hbt-litteratur i förskolan
Denna rapport presenterar resultatet av en enkÀtundersökning som gjorts i 18 förskolor samt intervjusamtal med fem verksamma pedagoger inom förskolan. Detta har sedan sammanstÀllts för att besvara pÄ forskningsfrÄgorna; vilka böcker vÀljer pedagogerna ut och hur vÀljs dessa ut, i vilken omfattning anvÀnds litteraturen i förskolan och slutligen vilket förhÄllningssÀtt har pedagogerna till hbt-litteratur för barn..
Vem skall bestÀmma? Om litteraturval och skolkanon i grundskolans senare Är
Hösten 2006 lades det fram en motion om litterÀr kanon i skolan. Den föreslog upprÀttandet av en lista pÄ böcker som alla elever i svenska skolor skall lÀsa. De idag gÀllande styrdokumenten för skolan överlÄter bokvalet pÄ lÀrarna. Vi intervjuade tre svensklÀrare i grundskolans senare Är för att fÄ veta hur de förhöll sig till kanon och pÄ vilka premisser de vÀljer böcker till sina elever idag. Resultaten analyserade vi utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande.
Interkulturellt ledarskap - en studie av interkulturell kompetens hos lÀrare och ledare i företag
Syftet med föreliggande arbete har varit att undersöka den litteratur som finns inom det företagsekonomiska och organisationsteoretiska omrÄdet inom managementlitteraturen med avseende pÄ interkulturell kompetens i ledarskapet och tillsammans med motsvarande pedagogiska litteratur frÄn skolvÀrlden göra en jÀmförelse dem emellan av vad som avses med interkulturell kompetens och hur denna behandlas i respektive litteratur. Litteraturstudiens resultat pekar pÄ tydliga skillnader, dÀr managementlitteraturen lÀgger vikten vid kunskap som förutsÀttning för interkulturell kompetens medan den pedagogiska litteraturen ser attityder som den interkulturella kompetensens viktigaste förutsÀttning. Resultatet visar Àven pÄ en komplementaritet mellan dessa bÄda angripssÀtt, som skulle kunna utnyttjas i större utstrÀckning..
Den nya lÀgerelden: Författarens och litteraturens roll och möjligheter pÄ webben
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka verksamma författares erfarenheter av och uppfattningar om publicering av litteratur pÄ webben. Uppsatsen belyser skillnaderna i utveckling mellan USA och Sverige nÀr det gÀller litteratur pÄ webben och dÄ sÀrskilt e-boken. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer genomförts med en svensk författare, Unni Drougge, och en amerikansk författare, Michael R. Hicks. De har bÄda erfarenhet av publicering pÄ webben och ger sin syn pÄ utvecklingen i sina respektive hemlÀnder.
LÀsflöde eller lÀsmöda? : Ett arbete om hur la?sning pa?verkas (och inte pa?verkas) av olika element pa? en webbplats fo?rstasida.
The purpose of this project was to find out how reading is affected, and not affected, by different elements on a start page. The site I was studied belongs to the magazine Fitness Magazine, and the current site has a problem. The editorial texts and articles don?t reach out to the visitors. The goal was to make a proposal for a new first page of the web site that highlights the texts and the reading.With the help of interviews, user testing and textual analysis, I studied if the texts were in itself that caused the problem or if it was the design.
Matematik i förskolan : En studie om hur pedagoger uppta?cker och synliggo?r barns matematik i fo?rskolan.
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur pedagogerna upptÀcker och synliggör barnens matematik pÄ förskolorna.Tre förskolor och sex pedagoger deltog i intervjuer och observationer. Förskolorna valdes utifrÄn ett bekvÀmlighetsurval och ligger i vÄra nÀromrÄden. Vi observerade och intervjuade vid olika tillfÀllen. I de observerade undersökningstillfÀllena upptÀcktes mycket matematik hos pedagogerna, trots att/fastÀn pedagogerna inte sa till barnen att det var matematik de höll pÄ med. Samtliga pedagoger var noga med att anvÀnda rÀtt matematiska begrepp i samtalen med barnen.Det finns en viss skillnad i hur pedagogerna uttrycker sig om sitt anvÀndande av matematiken, men att de i observationerna ÀndÄ anvÀnde sig av metoder som liknade varandra.
Svensk litteratur pÄ arabiska. En bibliografisk studie
Denna magisteruppsats presenterar en bibliografi över svensk litteratursom blivit översatt till arabiska. NÄgon sÄdan bibliografi finns inte sedan tidigare och istudien motiveras behovet av bibliografin med bristerna i de befintliga databasernassökresultat med avseende pÄ svensk litteratur översatt till arabiska samt svÄrigheterna förvarje forskare som vill anvÀnda dem. DÀrefter följer en översiktlig kvantitativ analys avtitlarna i bibliografin med fokus pÄ var, nÀr och hur titlarna översatts samt trender ochtendenser vad gÀller genrer, författare, förlag, översÀttare och utgivning. En bibliografisom denna som presenteras i studien Àr helt oumbÀrlig för varje forskare som vill studeravad som översatts för att kunna utföra vidare och mer djupgÄende analyser i Àmnet..
Ambidexterity genom organisatoriska IT-förmÄgor
Det har lÀnge pÄvisats fördelar med innovation och effektivisering av verksamheter. Med konceptetambidexterity har ett senare forskningsparadigm försökt förklara hur organisationer lyckas uppnÄbÄde innovation och effektivisering samtidigt genom att balansera strategiska initiativ.Denna litteraturstudie Àmnar att visa vad existerande forskning ger för svar pÄ hur organisationerkan uppnÄ ambidexterity ur ett IT-management perspektiv. Genom att kombinera litteratur omambidexterity med litteratur om IT-förmÄgor (IT-baserade organisationsförmÄgor för att möjliggörastrategi och initiativ) ger denna studie en bild av vad existerande litteratur kan ge svar pÄ och vadsom saknas.Studien pÄvisar mÄnga likheter mellan de förutsÀttningar som beskrivs för att uppnÄ ambidexterityoch IT-management som organisationsförmÄga. DÀremot existerar en avsaknad av djupareförklaringar vad gÀller de komponenter som IT-management som organisationsförmÄga innefattar..
"Förskolan ska vara en trygg plats att komma till nÀr det gungar runtomkring": Att sörja skilsmÀssa i förskolan
Barn vars fo?ra?ldrar nyligen genomga?tt en separation upplever o?kade ka?nslor av oro, sorg och ilska, vilka kan vara dolda fo?r omgivande personer (StĂžrksen et al. 2011). Vid sto?d och va?gledning fra?n vuxna har skilsma?ssobarn dock en stor kapacitet att a?terha?mta sig (Dyregrov & Yule, 2008).