Sök:

Arbetsterapautiska interventioner för vuxna med ADHD

En litteraturstudie


Syftet med studien var att genom granskning av litteratur och vetenskapliga artiklar undersöka vilka typer av arbetsterapeutiska interventioner för vuxna med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Den metod som legat till grund för denna studie var en litteraturöversikt. Valet av litteratur har bestått av vetenskapliga artiklar samt relevant litteratur. För att identifiera relevant litteratur har sökningen av litteratur gjorts i ett flertal olika databaser däribland de tillgängliga databaserna vid Luleå Tekniska Universitet. Totalt identifierades sju vetenskapliga artiklar som legat till grund för denna studie. Resultatet visade att det finns interventioner för vuxna med ADHD för att underlätta vardagen. Fyra kategorier identifierades och de var: organisering av den fysiska miljön, utprovning av tekniska hjälpmedel för att underlätta och stödja i vardagen, lära ut strategier och stöd för att underlätta vardagen och slutligen, stöd i sociala miljöer och i kontakt med omgivningen. Resultatet visade på ett behov av fortsatt forskning kring hur interventionerna kan användas inom andra problemområden i vardagen för vuxna med ADHD.

Författare

Ewa Palsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..