Sök:

Digitala pedagogiska verktyg i förskolan

sett ur ett lärandeperspektiv


I va?rt dagliga arbete har vi sett hur barn la?r sig la?sa och skriva med hja?lp av surfplattan. Studiens syfte a?r att underso?ka hur fo?rskolebarns la?s- och skrivinla?rning sker med hja?lp av digitala pedagogiska verktyg, sett utifra?n behavioristiskt, konstruktivistiskt och sociokulturellt la?randeperspektiv. Som metod har vi anva?nt oss av observationer pa? fo?rskolebarn som filmades. Filmsekvenserna varade mellan fem och tio minuter. Vi valde att observera fo?r att iaktta fo?rskolebarns la?s- och skrivinla?rning na?r de anva?nder surfplattan som verktyg. Na?got vi sa?g var att samspel, intresse, fo?rsta?rkning och minnesinla?rning motiverade barnen i va?r studie. De digitala verktygen ha?ller fo?rskolebarnens intresse vid liv och de inspireras av att komma vidare i spelen genom att konstruera sig fram i o?vningarna. Vi anser att digitala verktyg a?r ett bra komplement fo?r barns la?s- och skrivinla?rning i fo?rskolan och skolan. Resultatet pekar pa? att barnen i studien la?rde sig pa? ett enkelt sa?tt och de kunde ka?nna igen bokstavssymboler pa? ska?rmen och koppla ihop dessa med boksta?verna pa? tangentbordet. 

Författare

Pernilla Johansson Marie Kulneff

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..