Sök:

Formulering och formatering

om medarbetarkommunikation pa? digitala plattformar och generation Y

De kommunikationsfo?ra?ndringar som kommit med den tekniska utvecklingen har fo?r organisationer inneburit en o?kad komplexitet och decentralisering som sta?ller ho?gre krav pa? den enskilde medarbetaren. Det har a?ven fo?ra?ndrat hur medarbetarna tar till sig, fo?rmedlar och bearbetar den information som ges. Fo?rutom att inneha?llet i det som kommuniceras bo?r fo?rega?s av relevans sta?ller det ocksa? krav pa? fo?retagsledningar och enskilda avdelningsansvarigas kommunikationsinsatser. Internkommunikationen utgo?r sa?ledes en central faktor fo?r att ett fo?retag ska kunna bli en enhet, da?r varje medarbetare ka?nner sig delaktig.Syftet med denna studie har varit att underso?ka och skapa fo?rsta?else fo?r hur man ska formatera och formulera det inneha?ll som kommuniceras internt inom organisationer, fo?r att matcha fo?rva?ntningar och preferenser hos studiens ma?lgrupp, Generation Y. Underso?kningen bygger pa? en triangulering mellan kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ansta?llda pa? en internkommunikationsbyra?, tva? av deras kunder, samt en kvantitativ enka?t som riktats till generation Y och deras fo?rva?ntningar kring internkommunikation. Betydelsefulla teman och begrepp i underso?kningen har utgjorts av organisationskultur, gemenskapande samt formalitet och interaktion kring organisationskulturer. Da?rtill studerades a?ven medarbetarapplikationen som en artefakt utifra?n kommunikation och la?rande. Analysen av generation Y:s preferenser utifra?n Cook?s 4K-modell understo?dde o?vriga teman och underbyggde studien genom att ha?rleda ma?lgruppens preferenser ga?llande olika typer av social mjukvara.Resultatet fra?n studien visar att organisationskulturen a?r en ytterst betydelsefull faktor vilket utgo?r la?nken mellan ba?de kunskapsdelning, engagemang och la?rande. Samt att dessa mjuka faktorer bo?r beta?nkas kring utformandet av medarbetarapplikationer i form av tekniska artefakter. Dock a?r denna pa?verkan dubbelriktad eftersom mycket fokus kra?vs fra?n ledningsha?ll och ett mer aktivt kommunikativt ledarskap, vilket a?ven inverkar pa? organisationskulturen i ho?g grad. Studien visar a?ven att generation Y fo?redrar en relativt informell organisationskultur med fokus pa? individuella prestationer men da?r problemlo?sning i grupp fo?rekommer. Vad avser inneha?ll vill generation Y fra?mst att medarbetarapplikationer utgo?rs av inslag sa?som som utbyten av erfarenheter, information om fo?ra?ndringar samt problemlo?sning vilket till viss del motsvarar det kunskapsteoretiska fo?rha?llningssa?tt som studien haft till organisationskulturer. 

Författare

Kristina Andrén Andree Forsberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..