Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 17 av 33

Effektiv och kontrollerad materialförsörjning i fordonsindustrin: En fallstudie av Scanias CKD-verksamhet

Den ökande konkurrensen inom fordonsindustrin har tvingat företag att öka flexibiliteten samt att anvÀnda resurser och information mer effektivt. Fordonsindustrin Àr förknippad med linjetillverkning och det Àr vanligt att modula system anvÀnds för att hantera djupa produktsortiment. CKD-verksamheter hanterar komponenter och moduler som levereras till internationella kunder dÀr de monteras ihop till slutprodukter. CKD-verksamheter Àr i behov av likadana komponenter och moduler som tillverkningslinjerna och detta leder till att komplexa materialflöden uppstÄr. Studien har genomförts pÄ Scania i SödertÀlje som bland annat tillverkar bussar och lastbilar.

Ny mÀt-trigger i Scanias motorprovning

En av motorprovningens uppgifter pĂ„ Scania CV AB i SödertĂ€lje Ă€r att sĂ€kerstĂ€lla att utlovad kvalitet hĂ„lls pĂ„ motorerna som produceras innan de levereras till kund. Samtliga produktionsmotorer körs i bromsbĂ€nk dĂ€r det testas att rĂ€tt uteffekt fĂ„s vid ett högt respektive lĂ„gt varvtal som Ă€r specificerat för varje enskild motormodell. I dagens process Ă€r det oljetemperaturen i sumpen som primĂ€rt styr nĂ€r effektmĂ€tningen ska starta. ÖnskvĂ€rt Ă€r att mĂ€ta efter den punkt dĂ€r motorerna nĂ„tt termisk stabilitet, nĂ„got som dock inte Ă€r möjligt pĂ„ grund av tidsskĂ€l. DĂ€rför mĂ„ste datainsamlingen ske under motorernas uppvĂ€rmning.

Uppföljning av plantering pÄ nedlagd Äkermark i SkÄne 1991-1996 :

The study was performed for the Swedish Regional Forestry Board in Södra Götaland. The study examines broadleaf plantations on former farmland that were planted between 1991 and 1996 with subsidy payments for conversion of farmland into forest. In particular, the study reviews forests planted in 1991-92 and 1994-96. In the early 1990s, Swedish agriculture was deregulated and direct subsides to farmers ended. The Swedish state instead granted farmers financial support and offered incentives for conversion of farmland and investments in order to make their unproductive land productive. The state supported conversion of farmland to broadleaf forest, forest for energy biomass production, or establishment of wetlands on former farmland. The County Administrative Boards and Regional Forestry Boards together monitored the planting of broadleaf forests.

Modellering av oljedegenerering

Examensarbetets mÄl var att skapa en modell för oljedegenerering, för implementering i lastbilens styrsystem. En modell som Àr lÀmplig för implementering mÄste vara enkel nog för att kunna hanteras av styrsystemet och samtidigt tillförlitlig nog för att varken över- eller underskatta oljebytesintervallet allt för mycket. Onödigt tÀta oljebyten medför ökade kostnader för ny olja och produktionsbortfall medan för glesa oljebyten kan orsaka allvarliga skador pÄ motorn med tillhörande kostnader.Modellen delades upp i fyra delmodeller svarandes mot dom olika processer som styr oljedegenereringen; brÀnsleutspÀdning, kemisk degradering, sotinblandning och kondensbildning. Delmodellerna skapades med utgÄngspunkt i publicerade studier av dom olika förloppen varefter dom implementerades i Matlab och jÀmfördes med mÀtdata som fanns tillgÀngliga pÄ Scania. DÄ det varmöjligt jÀmfördes olika modifieringar av modellerna för att undersöka vilken som gav bÀst överrensstÀmmelse med mÀtdata.BrÀnsleutspÀdning, sotbildning och vattenutspÀdning Àr relativt vÀl förstÄdda förlopp och deras beroende av olika parametrar Àr vÀlkÀnt.

Varför gÄr det sönder?: Metodutveckling för rotorsaksanalys vid fÀltkvalitetsÀrenden pÄ Scania CV AB

PÄ Scanias motorutveckling hanteras kvalitetsbrister som uppstÄtt hos kunder i fÀltkvalitetsÀrenden, Àven kallade FQ-Àrenden. Komplexa FQ-Àrenden hanteras av en avdelning kallad NMKB, bestÄende av ett tiotal uppdragsledare som leder tvÀrfunktionella grupper för att lösa FQ-Àrenden. En del i FQ-Àrenden Àr att bedriva rotorsaksanalys dÀr problem analyseras och rotorsaker etableras. TillvÀgagÄngssÀttet har tidigare varit ostrukturerat och subjektivt med stor inverkan frÄn personligt tyckande, vilket har medfört felaktiga slutsatser frÄn rotorsaksanalysen och att felaktiga lösningar implementerats i FQ-Àrenden. Det har resulterat i lÀngre ledtid för FQ-Àrenden och att rotorsaksanalysen har behövt förbÀttras.

Energi- och kostnadseffektiva klimatskal : För lager-, industri- och kontorsbyggnader

A study to optimize insulation thickness for stock-, industrial- and office-buildings for external walls and roof in an economical perspective has been conducted on behalf of DynaMate. DynaMate?s role is to maintain all Scania?s buildings. Analysis has also included other parts of the building envelope, such as windows, exterior doors and industrial doors. In this thesis, three different types of exterior wall constructions has been investigated, these are a sandwich design consisting of sheet metal and a another one consisting of concrete, as well as a wall of concrete with a coating of plasters.

Leveranstid vs. Kostnad : En fallstudie inom postorderbranschen

Na?r kunder go?r inko?p fra?n distanshandelsfo?retag a?r leveranstiden en viktig aspekt. E-handelsfo?retag, likasa? ma?nga postorderfo?retag, har framga?ngsrikt lyckats anpassa sig efter detta och erbjuder fo?rha?llandevis snabba leveranser. Men de postorderfo?retag, vars affa?rside? a?r att erbjuda konsumenter abonnemang av fo?rbrukningsartiklar till ett la?gkostnadspris, har inte ha?ngt med i denna utveckling och tillhandaha?ller fortfarande relativt la?nga leveranstider fo?r nyinkomna besta?llningar.

Dolda resurser : Att synliggöra icke materiella tillgÄngar

Background: Once upon a time the most important resources in an economy were tangible goods. Historically, Swedish company culture has been dominated by engineering and techni-cal innovation has been the focal point. Today, Intangible values drive product development and form a company?s differentiation. Intangibles have therefore become the most prominent resources in a company.

Mean value modelling of a poppet valve EGR-system

Because of new emission and on board diagnostics legislations, heavy truck manufacturers are facing new challenges when it comes to improving the engines and the control software. Accurate and real time executable engine models are essential in this work. One successful way of lowering the NOx emissions is to use Exhaust Gas Recirculation (EGR). The objective of this thesis is to create a mean value model for Scania's next generation EGR system consisting of a poppet valve and a two stage cooler. The model will be used to extend an existing mean value engine model.

Utredning av momentavvikelser vid Scania, SödertÀlje: en tillÀmpning av Sex Sigma-metodologin DMAIC

Detta examensarbete Àr utfört pÄ Scanias Chassifabrik i SödertÀlje, dÀr slutmonteringen av lastbilar sker. Scania Àr vÀrldens fjÀrde största tillverkare av tunga lastbilar och omsÀttningen uppgick under 2003 till cirka 50 miljarder kronor. Syftet med arbetet var att anvÀnda och utvÀrdera Sex Sigma-metodologin DMAIC för att utreda problemet med momentavvikelser i skruvförband pÄ företaget. MÄlet var att finna orsaker till avvikelserna samt föreslÄ, och vid möjlighet Àven genomföra, förÀndringar i processen eller produkten för att eliminera de största kÀllorna till avvikelserna. För att nÄ syftet har arbetet utförts systematiskt efter de olika faserna i DMAIC.

 Information Hold :  Ways of preventing information overload in Scania vehicles in critical traffic situations

De tekniska system som tĂ€vlar om förarens uppmĂ€rksamhet i bilar och lastbilar ökar bĂ„de i antal och komplexitet. Detta kanske inte Ă€r ett problem pĂ„ en rak, lugn motorvĂ€g men minskar fokus pĂ„ sjĂ€lva körningen och om nĂ„got ovĂ€ntat skulle hĂ€nda kan konsekvenserna bli allvarliga eftersom föraren Ă€r distraherad och kan behöva ta in för mycket information pĂ„ en gĂ„ng.Syftet med projektet var att utveckla ett system för att presentera endast relevant och önskad information till förare av lastbilar och bussar i kritiska trafiksituationer. Detta för att göra det möjligt för föraren att fokusera mer pĂ„ körningen och dĂ€rigenom göra den sĂ€krare och bekvĂ€mare. Å ena sidan ska systemet upptĂ€cka vilken typ av trafiksituation lastbilen befinner sig i. Å andra sidan ska det avgöra vilken typ av information som skulle vara relevant för föraren i den situationen.Med en litteraturstudie, insamlad statistik, intervjuer och författarnas Ă„sikter som grund identifierades ett antal hĂ€ndelser (som telefonsamtal och förekommande varningar) som kan intrĂ€ffa i förarhytten pĂ„ en lastbil och hur mycket de vardera skulle öka förarens arbetsbörda (workload).

VÀrdekedjeanalys av returflöden pÄ Scania : Fallstudie pÄ marknaderna i Sverige, Tyskland och Benelux

Today Scania give a high priority to the continuous improvements on the quality of their vehicles. To follow up the flaws in product quality, which are recognized by the repairs at the local workshops, material requests are carried through to be able to analyze the defects at the plant in SödertÀlje ? in purpose to improve the product quality. The material requests are also carried through to compensate the workshop for their expenses and to check that they are working according to the company?s warranty manual.Due to local routines and different distribution structures at the different markets the lead times and the costs caused by the flow of material are hard to estimate.

Simulering av lastvariationer i motorns ventildrivning : - Vilka parametrar har störst inverkan pÄ stötstÄngslasterna och hur ser den totala lastspridningen ut?

Det huvudsakliga omrÄdet för examensarbetet var ventildrivningen i en lastbilsmotor frÄn Scania. Ventildrivningen utsÀtts för vÀxlande laster och pÄfrestningar som orsakas av en rad olika parametrar. Dessa parametrar kan vara motorvarvtal, motorlast, ventilspel med flera. Som fordonstillverkare Àr det viktigt att hitta och undersöka parametrar som bildrar till lasterna i ventildrivningen. För att förenkla sÄdana utvecklingsprojekt och vinna tid anvÀnds simuleringsverktyg dÀr simuleringsmodeller skapas och verifieras.Arbetet handlade om att hitta och undersöka parametrar som pÄverkar lasterna i ventildrivningen samt ta reda pÄ hur de tillsammans bidrar till en totallastspridning.

UtvÀrdering av produktionsplaneringssystem pÄ Scania UtvÀrdering av produktionsplaneringssystem pÄ Scania

Det hÀr arbetet sammanfattar resultatet av ett examensarbete med syfte att utvÀrdera produktionsplaneringssystemet som anvÀnds pÄ vissa av linerna vid Scania CV AB:s motorbearbetningsavdelning, Àven kallat DM, i SödertÀlje, och att bedöma systemets potential. DM bestÄr av ett gjuteri och flera bearbetningsverkstÀder. Den största kunden Àr Scanias motormontering i SödertÀlje, dit leveranser sker flera gÄnger dagligen.DM lider generellt av lÄnga ledtider genom produktionen, lÄnga omstÀllningstider och framförallt en vÀldig stor variation i produktmixen. För att kunna hantera detta bÀttre infördes under 2008 ett nytt planeringssystem pÄ kamaxelline, och senare Àven pÄ vevaxelline, vevstakeline och cylinderfoderline. Systemet bygger pÄ cyklisk planering, dÀr kundernas behov jÀmnas ut under en arbetsvecka och visualiseras i början av varje line.

Utveckling av monteringssystem för förmontering av nav vid
Scania axlar: en förstudie

Examensarbetet Àr utfört pÄ Scania axlar i Falun. Uppgiften har varit att göra en förstudie av framtidens förmontering av nav. Med framtiden avses de nÀrmaste sex Ären, fram till 2008. Framtidens förmontering ska utformas för att vid införandet ha en specifik kapacitet (definierad av Scania) samt enkelt gÄ att bygga ut till en högre kapacitet. MÄlet var att kartlÀgga dagens och framtidens kapacitetsbehov och arbetsmoment.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->