Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 16 av 33

Fem-studie av rörelser i planet mellan bakaxelbrygga ADA1100 och centralvÀxelhuslock R780

This thesis has been performed at Scania CV AB Technical Centre in SödertÀlje and its aim hasbeen to study the causes and effects of deformations in the interface between the rear axlehousing ADA1100 and the central gear house R780 during operation. Design changes that wouldincrease the sealing capability of the studied interface are also suggested. Finite element (FE)and CAD software have been the primary tools in this study.Finite element (FE) simulations are used in the industry to predict and develop engineeringdesigns. The main motive for FE simulations has traditionally been to identify weak spots in thedesign, regarding high tensions and large deformations.The FE model is an aggregation of submodels and interface models that represents the rear axlehousing, suspension, central gear, central gear housing, wheels, bolts and weldings, and theirinteractions. The submodels have different material properties and they are connected withcontact interface models.Boundary conditions are defined on the bushings in front of the rear axle and on the air bellowsbehind the rear axle.

Metodik för kravhantering inom materialhantering

Dagens industrier strÀvar efter kapitalrationaliseringar i form av bland annat effektivare materialhantering. Det gÀller att i ett tidigt skede integrera produktutvecklingsstadiet och produktionsutvecklingen för att pÄ sÄ sÀtt fÄ ett transparant system i hela ledet. För att kunna arbeta pÄ det sÀttet krÀvs en grundlig och noggrann planering av hela processen.Syftet med detta examensarbete Àr att ta fram ett underlag för beslut om transportlösningar och materialhantering. Ett annat syfte Àr att med hjÀlp av fallstudie observera olika transportlösningar och materialhantering som sker i olika system för att i sin tur kunna utveckla och ta fram en generell process för materialhantering. Fallstudien utfördes pÄ företaget Scania, avdelning Scania Motorverkstad.Examensarbetet inleddes med en grundlÀggande litteraturstudie.

DesignförÀndring och Kalibrering av provrigg för flödesmÀtningar av insprutningsinjektor.

SammanfattningDetta examensarbete Àr utfört av tvÄ KTH studenter pÄ uppdrag av avdelningen för insprutningsprestanda (NMCX) pÄ Scania CV AB i SödertÀlje. Projektets huvudsyfte var att vidareutveckla och utföra utredande provning pÄ en testrigg som nyligen konstruerats för att studera brÀnsleinjektorers prestanda. En ny testmetod existerar som genom att utföra tester i luft istÀllet för vÀtska ger bÀttre noggrannhet i mÀtningar av multipla injektioner. Detta tack vare att mindre oscillationer uppstÄr med den nya mÀtmetoden.MÀtmetoden ger Àven möjligheten att utföra hÄl till hÄl jÀmförelser för flödet genom hÄlen i spridaren pÄ injektorerna. Baserat pÄ denna sÄ kallade impulsmÀtmetod, utvecklades nyligen en provrigg och mÄlet med examensarbetet Àr att fÀrdigstÀlla denna genom sÄvÀl konstruktionsförÀndringar och att utvÀrdera mÀtdata sÄ att den kan tillÀmpas vid provning för insprutningsinjektorer pÄ Scania.MÀtmetoden Àr baserad pÄ principen att med hjÀlp av en tryckgivare mÀta sprayernas kraft nÀr de trÀffar givarens spets och pÄ sÄ sÀtt analysera injektorns prestanda.

Virtuell verifiering av montering i tidiga faser i Scanias motorutveckling

Vid utgÄngen av 2011 hade Scania det Äret levererat omkring 72 000 lastbilar, 8 000 bussar och 7 000 marin- och industrimotorer. Denna jÀtte inom branschen för tillverkning av tunga fordon Àr vÀlkÀnd för sin företagsfilosofi dÀr de tre kÀrnvÀrdena kunden först, respekt för individen och kvalitet utgör grunden. UtifrÄn dessa utvecklas hela företagets verksamhet. Virtuella metoder för monteringsverifiering har anvÀnts vid Scanias chassimontering och hyttmontering sedan ett antal Är under benÀmningen digital provmontering (DTA). Idén har varit att sÀkra monterbarheten i tidiga faser i produktutvecklingsprocessen, innan fysiska prototypartiklar bestÀlls.Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka om virtuella metoder skulle kunna införas Àven vid motormonteringen.

Sveriges första flerbostadshus med plusenergiteknik : Köldbryggors inverkan pÄ energianvÀndningen, en jÀmförelse mellan plusenergiteknik och konventionellt byggande

The thesis presented in this report has been made on behalf of Scania and their basic frame design department with the subject to solve an implementation of a weight sensing system in the chassis. The system is supposed to be implemented in the seat springs, and the reason for this is that all the force will have to go through the weight sensing transducers. With all the force going through the transducers the weight sensing system will not be sensitive for the differences in tolerances from manufacturing. The transducers could be pre-calibrated to avoid a calibration of the whole vehicle after it?s completed from the manufacturing line.Weight sensing systems is today a reality in trucks with air springs.

KvalitetssÀkring i manuell svetsline

Detta examensarbete har genomförts pÄ Ferruform AB, LuleÄ, som Àr ett helÀgt dotterbolag till Scania AB. HÀr produceras bakaxelbryggor, tvÀr- och sidobalkar samt stötfÄngare till lastbilar och bussar. Ferruform arbetar stÀndigt med att förbÀttra sin produktion och en del i detta förbÀttringsarbete Àr att höja den interna kvaliteten och dÀrmed minska slöserier. Ett problem finns idag med att kvalitetssÀkra de bakaxlar som kommer frÄn den manuella svetslinen. Syftet med arbetet har varit att identifiera grundorsaker till dessa problem och finna lösningar för att eliminera dem.

Optimering av testning av sÀkerhetskritiska funktioner

Inom industrin anvÀnds olika testmetoder för att uppnÄ hög kvalitet i mjukvarukontrollerade system. Kvalitetskraven Àr sÀrskilt höga för sÀkerhetskritiska system t.ex. styr- och reglersystem i fordon. I det hÀr examensarbetet anvÀnds tvÄ analysmetoder (Fault Mode and Effects Analysis och Fault Tree Analysis) för att ta fram ett nytt sÀkerhetstest för ett broms- och vÀxlingssystem som Scania tillverkar. Det studeras Àven hur formella metoder kan anvÀndas för att ytterligare öka kvalitet ochh tillförlitlighet.

Product/Service-Systems ? en litteratur undersökning för att definiera och differentiera forskningsomrÄdet

Inom industrin anvÀnds olika testmetoder för att uppnÄ hög kvalitet i mjukvarukontrollerade system. Kvalitetskraven Àr sÀrskilt höga för sÀkerhetskritiska system t.ex. styr- och reglersystem i fordon. I det hÀr examensarbetet anvÀnds tvÄ analysmetoder (Fault Mode and Effects Analysis och Fault Tree Analysis) för att ta fram ett nytt sÀkerhetstest för ett broms- och vÀxlingssystem som Scania tillverkar. Det studeras Àven hur formella metoder kan anvÀndas för att ytterligare öka kvalitet ochh tillförlitlighet.

KvalitetssÀkring av godstransport: En studie om sidobalken pÄ Scania Ferruform

Detta examensarbete Àr utfört pÄ Scania Ferruform AB i LuleÄ, helÀgt dotterbolag till Scania. Scania och Ferruform arbetar stÀndigt med förbÀttringar dÀr en del av förbÀttringsarbetet handlar om att minimera avvikelser som uppkommer i produktionen. Sidobalken har under en lÀngre tid omgÀrdats av avvikelser nÀr det gÀller hantering och transport av produkten. Företaget har idag en önskan om att kunna minska de negativa orsaker som pÄverkar produkten sidobalk. Examensarbetets syfte har varit att se över vad som hÀnder under hantering och godstransport av sidobalken samt sÀkra kvaliteten av processen fram till produktionsort.

Ytstrukturer och processer för hÄrdbearbetning av kugghjul och axlar

Detta examensarbete har utförts vid Linköpings universitet i samarbete med Scania Transmission i SödertÀlje och behandlar kravsÀttning av ytstrukturer samt processer för hÄrdbearbetning av kugghjul och axlar. Aktuella artikelritningar innefattar endast krav för Ra-vÀrde, den aritmetiska medelavvikelsen för ytjÀmnhetsprofilen (R-profilen). Förslag pÄ nya parametrar enligt av Scania tillÀmpade SS-EN ISO standards har tagits fram, detta för att ge en noggrannare beskrivning av vilken ytstruktur som skall uppnÄs. Resultatet Àr generellt tillÀmpningsbart men fokuseras mot kugghjulens hÄl, plan och diametrar. Vidare presenteras en jÀmförelse mellan metoder sÄ att transmissionsverkstÀderna kan tillverka kugghjul/axlar pÄ ett kostnadseffektivare sÀtt.

Statistisk processtyrning: ny utformning av den mÀttekniska produktionsberedningsprocessen vid Scania CV AB

Syfte: Detta arbete Àmnar skapa förutsÀttningar för transmissionsavdelningen (DG) och Scania CV AB i stort att förbÀttra sin konkurrenssituation genom att introducera ett standardiserat arbetssÀtt för variationsreducering och korrekt tillÀmpning av koncept inom statistisk processtyrning. Dessutom Àr förhoppningen att arbetet bidrar till en ökad förstÄelse för hur andra företag som befinner sig i liknande situationer, kan angripa problemet med oönskad variation. Metod: Ett teoretiskt ramverk kallat MEST-modellen angav ett antal komponenter som Àr vitala för en framgÄngsrik implementering av statistisk processtyrning. De framtagna arbetssÀtten för dessa komponenter Àr frÀmst en kombination av Scanias tidigare arbetssÀtt, SKF: s koncernsvida arbetssÀtt och en litteraturstudie, som sedan pÄverkats av interna och externa krav gÀllande deras utförande. Resultat: Den slutliga produkten av detta arbete Àr en sekventiell modell, som behandlar mÀtningars kvalitet, statistiska grundantaganden, föreslÄr lÀmpliga styrstrategier samt hur verifiering av denna styrstrategi skall gÄ till.

DÀrför vÀljer företagare aktiebolag idag

Handledare: Johanna HanssonExaminator: Per ForsbergTitel: Da?rfo?r va?ljer fo?retagare aktiebolag idagBakgrund: Denna uppsats har sin utga?ngspunkt i de fo?ra?ndringar som skett fra?n statens sida vad ga?ller aktiekapital och revisorsplikt. Detta skapade en tanke om vad det a?r som faktiskt pa?verkar fo?retagarnas beslut att va?lja aktiebolag.Syfte: Studiens syfte a?r att beskriva vilka faktorer som a?r viktigast i fo?retagares val av bolagsformen aktiebolag efter de fo?ra?ndringar i lagar och regler som skedde a?r 2010. Detta ska go?ras genom en ja?mfo?relse av svar fra?n respektive respondent fo?r att sedan ta fram de viktigaste kategorierna utifra?n den teori som tagits fram.

Hur leker lika barn bÀst? : - Utvecklande av generella riktlinjer vid förhandlingar mellan svenskainköpsavdelningar och tyska leverantörer

Titel: Hur leker lika barn bÀst? ? Utvecklande av generella riktlinjer vid förhandlingar mellansvenska inköpsavdelningar och tyska leverantörerFörfattare: Karin Axelsson, Martina Hult och Sara SvenbladHandledare: Lisa MelanderBAKGRUND: MÄnga studier har bedrivits om förhandlingsmönster, och pÄ senare tid Àveninternationella sÄdana. Detta pÄ grund av internationaliseringen som Àgt rum under de senasteÄrtiondena. Man har fokuserat pÄ att beskriva svÄrigheter och utmaningar i exempelvis vÀsterlÀndsk-asiatisk förhandling, medan förhandlingar mellan tvÄ vÀsterlÀndska parter som allmÀntanses vara relativt lika varandra har fÄtt betydligt mindre uppmÀrksamhet. Den geografiska,kulturella och sprÄkliga nÀrheten vilseleder oss att tro att interaktioner av olika slag inte innebÀrnÄgra svÄrigheter för tyska respektive svenska parter.

Utredning av alternativt startlÄs

Denna rapport Àr resultatet av det examensarbete som under hösten 2006 bedrivitspÄ Scania i syfte att utreda en möjlig flytt av startlÄset. Dagens rattlÄs Àr placeratunder ratten och begrÀnsar utrymmet för förarens knÀn och ben. Placeringen Àr ÀvenolÀmplig vid en olycka dÄ föraren kan slÄ i nyckeln. För att identifiera rÀttfordonsanvÀndare anvÀnds en traditionell nyckel med metallblad.För att fÄ en uppfattning av vilka system som finns pÄ marknaden gjordes enbenchmarking innefattande bÄde lastbilar och personbilar. DÀr konstaterades attmÄnga personbilar har elektriska rattlÄs och nycklar utan metallblad.

Utformning och undersökning av stolsfunktioner anpassade till population och anvÀndningsomrÄde

Examensarbetet pÄ 20p behandlade frÀmst sittergonomi och stolsutformning för förarstolar till lastbilar. Arbetet utfördes pÄ plats hos Scania CV AB:s ergonomigrupp i SödertÀlje. Syftet med arbetet har varit att ?ta fram en förarstol som Àr anpassad till förarens behov, arbetssituation och fysiska förutsÀttningar? vilket visade sig vara ett brett omrÄde. MÄlen i projektet har varit att, identifiera viktiga aspekter för att anpassa stolar till en vid förarpopulation.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->