Sök:

Utveckling av monteringssystem för förmontering av nav vid
Scania axlar

en förstudie


Examensarbetet är utfört på Scania axlar i Falun. Uppgiften har varit att göra en förstudie av framtidens förmontering av nav. Med framtiden avses de närmaste sex åren, fram till 2008. Framtidens förmontering ska utformas för att vid införandet ha en specifik kapacitet (definierad av Scania) samt enkelt gå att bygga ut till en högre kapacitet. Målet var att kartlägga dagens och framtidens kapacitetsbehov och arbetsmoment. I målet ingick även en kartläggning av dagens och framtidens produkter och deras utseende, samt att ta fram förslag på nya layouter. Arbetet har utförts efter en generell ram för systemdesign. Under hela arbetet har personalen på de två berörda avdelningarna involverats i utredningen. Detta för att de ska känna sig delaktiga i framtiden och på så vis känna högre motivation inför framtida förändringar. De nav som tillverkas är baknav och framnav. Det finns 20 varianter av baknav och nio varianter av framnav. Några nav sitter på fordon med trumbroms (trumnav), men den större volymen utgörs av nav som sitter på fordon med skivbroms (skivnav). En del av trumnaven är anpassade till att sitta på axlar med navreduktion (shimsnav), det vill säga att det finns en extra växel i navet. Naven förmonteras idag på två avdelningar där en avdelning består av en manuell monteringsline som förmonterar baknav, medan den andra består av en högautomatiserad robotcell som förmonterar framnav. Den manuella avdelningen har inte riktigt kapacitet att komma upp till lägre kapaciteten på ett skift men skulle klara mer än den högre kapaciteten på två skift. Cellen har en kapacitet som överstiger den lägre kapaciteten men inte riktigt kommer upp i den högre. Examensarbetet har lett fram till två förslag på framtida navförmonteringssystem. Det ena förslaget, förslag A, innebär att dagens förmonteringssystem behålls, men att möjligheten att dra alla skivnav vid baknavsmonteringen utreds, samt att möjligheten att montera shimsnav i cellen och även shimsa dem där utreds. Till förslaget har tre olika layoutförlag tagits fram och personalbehovet för varje layoutförslag har beräknats. Detta förslag kräver investeringar som uppskattningsvis ligger på 100 000 kr samt inköp av nya banor till den manuella avdelningen. Det andra förslaget, förslag B, innebär att naven förmonteras i två system som båda är manuella. Det ena systemet utgörs av dagens manuella avdelning medan ett nytt byggs upp för att förmontera framnav. Systemen ska ligga intill varandra och ha en gemensam plats för skivdragning. Till förslaget har fyra olika layoutförslag tagits fram. I två av layoutförslagen används en robot från cellen för materialhantering. Detta förslag kräver investeringar som uppskattningsvis uppgår till 4 miljoner kronor. Examensarbetet slutar med rekommendationen att inom en snar framtid genomföra förslag A, med layoutförslag 2 eller 3. På lite längre sikt kan det vara lämpligt att istället montera nav på en mer manuell line enligt förslag B, eftersom den samlade uppfattningen från dagens avdelningar samt teoristudierna visar att naven, som produkt, passar bättre för en manuell montering än en automatisk.

Författare

Anna Englund

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..