Sök:

Varför går det sönder?

Metodutveckling för rotorsaksanalys vid fältkvalitetsärenden på Scania CV AB


På Scanias motorutveckling hanteras kvalitetsbrister som uppstått hos kunder i fältkvalitetsärenden, även kallade FQ-ärenden. Komplexa FQ-ärenden hanteras av en avdelning kallad NMKB, bestående av ett tiotal uppdragsledare som leder tvärfunktionella grupper för att lösa FQ-ärenden. En del i FQ-ärenden är att bedriva rotorsaksanalys där problem analyseras och rotorsaker etableras. Tillvägagångssättet har tidigare varit ostrukturerat och subjektivt med stor inverkan från personligt tyckande, vilket har medfört felaktiga slutsatser från rotorsaksanalysen och att felaktiga lösningar implementerats i FQ-ärenden. Det har resulterat i längre ledtid för FQ-ärenden och att rotorsaksanalysen har behövt förbättras. Det har därför funnits ett behov av att utveckla rotorsaksanalysen med en standardiserad metod, i syfte att göra en mer utförlig analys som ökar säkerheten i att ha funnit rotorsaker till problem och därmed minskar snittlig ledtid samt även reducerar variationer av ledtid för FQ-ärenden. Examensarbetet har utförts som en fallstudie på Scania CV AB i Södertälje. Det har bedrivits genom en litteraturstudie och nulägesanalys, följt av en initial utveckling av metod för rotorsaksanalys. För att säkerställa metodens användbarhet och effektivitet för rotorsaksanalys har en iterativ implementering av metoden sedan utförts. Metoden har då testats på tre FQ-ärenden och efter varje test utvärderats och förbättrats. Resultatet är en metod där FQ-ärendets deltagare träffas under ett uppstartsmöte där information kring FQ-ärendet presenteras och problemet i ärendet tydligt definieras gemensamt. Därefter bedrivs rotorsaksanalys av definierat problem med hjälp av ett träddiagram, som upprättas systematiskt och kräver bevis för varje kartlagd orsak. Vid misstanke om komplexa relationer mellan orsaker kan ett relationsdiagram användas som komplement. Träddiagrammet resulterar i en aktivitetslista där varje aktivitet tilldelas ansvarig person för att samtidigt få ett underlag för styrning av ärendet. Efter mötet dokumenteras definierat problem, träddiagram, eventuellt relationsdiagram och aktivitetslista i ett Exceldokument, enligt framtagen mall. Exceldokumentet kan då användas som rapportunderlag till FQ-ärendet.

Författare

Nils Persson Per Tapani

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..