Sök:

Sökresultat:

54 Uppsatser om Kvalitetsbristkostnader - Sida 2 av 4

Utveckling av erfarenhetsåterföring - en fallstudie hos NCC Mark/Anläggning i Västernorrland/Jämtland

Att ta vara på lärdomar från genomförda projekt för att förbättra kvalitén på utfört arbete är idag något som inte fungerar tillfredställande i byggbranschen. Forskning visar på att upp till 1/3 utav byggkostnaden för om- och nybyggnadsprojekt kan härledas till Kvalitetsbristkostnader. Genom att bedriva ett systematiskt förbättringsarbete med hjälp av erfarenhetsåterföring inom företagen så kan vissa utav dessa Kvalitetsbristkostnader reduceras. NCC vill idag utveckla sitt arbete med erfarenhetsåterföring då de ser en möjlig förbättringspotential inom området. Detta arbete syftar till att ta reda på hur erfarenhetsåterföringen bedrivs idag inom NCC och genom både litteraturstudier och en fallstudie identifiera förbättringsmöjligheter inom området.

Hur avvikelsehantering kan utnyttjas för att bidra till ständiga förbättringar samt minskade kvalitetsbristkostnader

Att ständigt förbättra sig och utveckla sina processer är ett måste för många organisationer för att hålla sig konkurrenskraftig i dagens globala samhälle. Utan att arbeta med ständiga förbättringar och kostnadsreduktioner hamnar organisationer snabbt efter i utvecklingen och förlorar sin fördel i konkurrenskraft. Dessa två faktorer inom kvalitetsutveckling har gjort att organisationer arbetar med avvikelsehantering för att finna förbättringsmöjligheter samt kostnadsreduktioner som kan tillämpas inom organisationer.Detta kandidatarbete är utfört vid Luleå tekniska universitet samt hos Glasfiber & Plastprodukter AB som arbetar med försäljning av olika typer av plastprodukter. Bakgrunden till arbetet är att företaget ansåg att det skulle vara fördelaktigt med en analys av avvikelsehanteringen. Svårigheten med avvikelsehantering är inte att mäta och rapportera de avvikelser som uppstår inom en verksamhet.

Fortlöpande mätning av kvalitetsbristkostnad, en arbetsmodell

Syftet med denna uppsats är att försöka presentera ett sätt att arbeta med Kvalitetsbristkostnader, som löser flera av de problem som nämns i litteraturen, samt att undersöka om problemen även kan påvisas empiriskt. Upplägget bygger i princip på två delar och baseras på en teoretisk undersökning som mynnar ut i fem problemställningar. Först görs en teoretisk syntes, för att nå fram till en arbetsmodell av normativ karaktär och sedan görs en kvalitativ undersökning, för att påvisa att utgångspunkterna till modellen är påvisbara även empiriskt. Den teoretiska bakgrunden till uppsatsen ligger i klassisk litteratur inom området. För att finna lösningar på de problem som nämndes delades de in i 5 kategorier.

Kvalitetsbristkostnader-En fallstudie på Nordic Waterproofing AB : En fallstudie på Nordic Waterproofing AB

Quality can be defined as the ability of a business to satisfy their customers? needs and expectations. Total Quality Management is defined as the way to prevent, appraise and improve the entire organization to increase the product quality. In order to systematically increase quality in an organization, there are different quality systems in use. One example is process management, which is to divide the activities of processes.

Kvalitetsbristkostnader under garantitiden

Construction companies in Sweden have for recent years seen an increase in the numbers ofwarranty complaints associated with the market of resident buildings and the cost for this hasbeen measured to over 1.2 billion SEK per year. Working with poor quality cost as a way ofcreating insight about defects within the company?s processes is a method developed and usedby the manufacturing industry for decades, but have not yet reached the construction industry.This study has been performed in collaboration with a Swedish construction company, wherethe author has been stationed at the aftersales division for residential buildings. Owing tocircumstances, this published report has been made anonymous regarding the company whowill further on be namedthe Company. The Company is aware that warranty claims producegreat costs and has requested a way of putting cost and cause to specific claims in order ofreceiving a more specific cost view and to make the reuse of knowledge more efficient.

En studie av kvalitetsbristkostnader hos Gyllensvaans Möbler AB

Detta examensarbete undersöker orsaker till och kostnader för interna kvalitetsbrister hos Gyllensvaans Möbler AB. Det är ett familjeföretag med 220 anställda som av folierade och kantlistade spånskivor tillverkar och levererar cirka 13 000 möbler per dag till IKEA. Företagsledningen har misstänkt att Kvalitetsbristkostnaderna varit omfattande och ville ha kostnaderna och orsakerna undersökta närmare i ett examensarbete.Arbetet började med en period i produktionen för att få en inblick i produktionsförloppet, företagets kvalitetspolicy, operatörernas arbete samt vilka olika slags kvalitetsbrister som uppkommer. Därefter teoristudier om Kvalitetsbristkostnader och genomgång av företagets materialplaneringssystem. Intervjuer gjordes sedan med avdelningsledare, kvalitetssamordnare och produktionstekniker för att få reda på orsakerna till uppkomna kvalitetsbrister.

Returer och reklamationer: en kartläggning av kvalitetsbristkostnader på Elektro Elco AB

För att ett företag ska lyckas med en kvalitetssatsning krävs det att dess ledning visar ett tydligt engagemang i frågan och att alla berörda blir involverade och delaktiga i arbetet. Men det kan vara svårt att motivera en förändring av nuvarande arbetsätt utan att påvisa varför detta är nödvändigt. Ett sätt att göra detta är att lyfta de ekonomiska konsekvenser som avsaknaden av kvalitet leder till. Fördelen med detta är att det blir lättare för de anställda att relatera till kvalitetsbristerna om det går att sätta kronor och ören på de kostnader de leder till. Denna studie har genomförts på Elektro Elco AB i Jönköping, vilket är ett företag som säljer belysningsarmaturer med LED-teknik.

Kvalitetssäkring och förbättringsarbete vid projekteringsuppdrag: en fallstudie på Banverket i Luleå

Järnvägstransporter spelar en viktig roll genom att tillgodose näringslivets behov av långväga transporter och investeringarna i järnvägsanläggningar har ökat. Banverket är den myndighet som ansvarar för att driva underhåll och utveckling inom järnvägssektorn i Sverige. Banverket fungerar som en beställande enhet som anlitar konsulter och entreprenörer för utförande av projektering och byggverksamhet. Att minska en verksamhets Kvalitetsbristkostnader anses idag vara av mycket stor betydelse i de flesta företag och organisationer. Även ur en nationalekonomisk synvinkel är en minimering av Kvalitetsbristkostnaderna av stor vikt.

Kvalitetssäkring och förbättringsarbete vid projekteringsuppdrag: en fallstudie på Banverket i Luleå

Järnvägstransporter spelar en viktig roll genom att tillgodose näringslivets behov av långväga transporter och investeringarna i järnvägsanläggningar har ökat. Banverket är den myndighet som ansvarar för att driva underhåll och utveckling inom järnvägssektorn i Sverige. Banverket fungerar som en beställande enhet som anlitar konsulter och entreprenörer för utförande av projektering och byggverksamhet. Att minska en verksamhets Kvalitetsbristkostnader anses idag vara av mycket stor betydelse i de flesta företag och organisationer. Även ur en nationalekonomisk synvinkel är en minimering av Kvalitetsbristkostnaderna av stor vikt. Det visar sig många gånger att den bygghandling som konsulten projekterat innehåller kvalitetsbrister.

Värdeflödesanalys på Autoliv i Vårgårda: en fallstudie med
fokus på kvalitetsbristkostnader och
logistikvinster

Konkurrensen för företag är med dagens marknad mer krävande än någonsin. För att kunna hålla sig kvar på marknaden på bästa sätt tvingas företagen att tänka om och byta affärsstrategi. Företagen satsar numera på att ständigt göra processerna bättre, förbättra kvaliteten på produkterna och hålla kostnaderna nere. Kostnaderna för bristande kvalitet påverkar lönsamheten och det är inte ovanligt att kostnaderna uppgår till mellan 10- 30% av ett företags omsättning. Att ständigt arbeta med att minska kvalitetsbriskostnaderna är något som också görs på Autoliv.

Konstruktion av Pneumatiskt Driven Provfixtur : Vid Perfekta Industrier

 Ur ekonomisk synvinkel är kontinuerligt arbete för förbättrad kvalité viktigt, men kostnader måste sättas i proportion till de förbättringar som kan uppnås så att varje investerad krona omsätts på mest kostnadseffektiva sätt. I det genomförda examensarbetet har parametern slagseghet hos verktygsstål varit i fokus. Det är en liten del i en lång rad av kvalitetskrav som måste uppfyllas innan verktygsstålet kan levereras till kund.Examensarbetet har utförts i samarbete med Uddeholms AB på avdelningen för forskning och utveckling i Hagfors. Initiering till arbetet och dess syfte är att undersöka brottorsaken hos fyra olika verktygsstål som underkänts i slagseghet. Kan brottorsaken fastställas kan man kanske hitta orsaken till att felet uppkommit, ändra i processen och på så sätt få ett bättre utbyte, en högre kvalité och lägre Kvalitetsbristkostnader.Uddeholms AB har en medveten strategi i sitt kvalitetsarbete.

Utveckling av svetsprocess: en förstudie om framtida
svetsning av stödaxeländar hos Ferruform, ett
verkstadsföretag i Scaniakoncernen

Ferruform är ett verkstadsföretag i Luleå som tillverkar ramkomponenter och axlar till framförallt Scanias lastbilar och bussar. Ferruform tillverkar bland annat stödaxlar, vilka är fordonskomponenter som bär upp hjulpar utan drivning. En viktig tillverkningsmetod i Ferruforms stödaxeltillverkning är svetsning. I en av svetsprocesserna fästs så kallade axeländar på stödaxlarna. Maskinen som Ferruform använder till svetsning av axeländar är mycket nära att överskrida sin tekniska livslängd, vilket resulterar i allt sämre driftsäkerhet och bristande produktkvalitet.

Kvalitetsbristkostnader i monteringshallen : Vad beror de på, hur stora är de och vad går det att göra åt dem?

SammanfattningMonteringshallen hos Metso Paper Karlstad är beroende av många utomstående funktioner och processer. De som jobbar med montering och utcheckning måste koordinera sina arbeten med tillverkningen, underleverantörer, inköp, konstruktion och skeppning.Alla är medvetna om att det finns problem i monteringshallen och att det måste det göras något för att komma till rätta med dem. Men vilka orsakerna är till problemen finns det olika uppfattningar om. En del upplever det också som att problemen återkommer gång på gång. Få försök har gjorts för att på metodiskt sätt få en gemensam syn på problematiken eller ta fram fakta som kan ligga till grund för beslut om förbättringsområden.

Förbättringsarbete med stöd av Sex Sigma-metoden DMAIC: en
fallstudie på SSAB Tunnplåt AB i Luleå

Detta examensarbete är utfört på SSAB Tunnplåt AB i Luleå som tillverkar stålsträngar, även kallat slabs. Syftet med denna rapport är att beskriva hur det undersökta företaget kan införa och använda sig av arbetssättet Sex Sigma och dess förbättringsmetod DMAIC, med målet att reducera Kvalitetsbristkostnader. För att möjliggöra detta har ett förbättringsprojekt genomförts där de analysbommar som uppkommer vid legering av stål som innehåller niob (Nb) utretts. De datainsamlingsmetoder som använts är intervjuer samt utvalda kvalitetsverktyg som föreslagits inom den använda förbättringsmetoden DMAIC. Projektets resultat visar att SSAB Tunnplåt AB i Luleå skulle kunna dra stora fördelar av att använda sig av Sex Sigma och DMAIC-metoden i framtida förbättringsprojekt.

Utveckling av ett flexibelt produkt- och processvalideringssystem: en fallstudie på Atlas Copco Rock Drills AB

Detta examensarbete syftar till att utforma ett förslag på ett produkt- och processvalideringssystem som skall kunna användas för att säkerställa kvaliteten på inköpta komponenter. Valideringssystemet är utformat för att användas av företag som arbetar med låga volymer, hög ändringsfrekvens och stor artikelflora. Utgångspunkten i utformningen har varit standarder och metoder som används inom fordonsindustrin: QS-9000, ISO/TS 16949, APQP och PPAP. Examensarbetet är genomfört på Atlas Copco Rock Drills AB (AC) och systemet har utformats och anpassats utefter de förutsättningar som råder där vad gäller volym, ändringsfrekvens och artikelflora. Ökad tillväxt och konsumtion världen över har medfört ett stigande behov av metall, vilket i sin tur har inneburit en växande efterfrågan på gruvutrustning.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->