Sök:

Hur avvikelsehantering kan utnyttjas för att bidra till ständiga förbättringar samt minskade kvalitetsbristkostnader

Att ständigt förbättra sig och utveckla sina processer är ett måste för många organisationer för att hålla sig konkurrenskraftig i dagens globala samhälle. Utan att arbeta med ständiga förbättringar och kostnadsreduktioner hamnar organisationer snabbt efter i utvecklingen och förlorar sin fördel i konkurrenskraft. Dessa två faktorer inom kvalitetsutveckling har gjort att organisationer arbetar med avvikelsehantering för att finna förbättringsmöjligheter samt kostnadsreduktioner som kan tillämpas inom organisationer.Detta kandidatarbete är utfört vid Luleå tekniska universitet samt hos Glasfiber & Plastprodukter AB som arbetar med försäljning av olika typer av plastprodukter. Bakgrunden till arbetet är att företaget ansåg att det skulle vara fördelaktigt med en analys av avvikelsehanteringen. Svårigheten med avvikelsehantering är inte att mäta och rapportera de avvikelser som uppstår inom en verksamhet. Svårigheten är att utifrån dessa kunna utarbeta och implementera ett förbättrat arbetssätt för att komma tillrätta med problemen. Detta är viktigt både för att kunna minska på de kvalitetsbristkostnader som är kopplade till avvikelserna och för att kunna ständigt förbättra sin verksamhet och på så sätt skapa nöjdare kunder. Syftet med studien var att analysera hur avvikelsehanteringssystem är utformade generellt samt specifikt vid det studerade företaget och hur arbetet med avvikelsehanteringsprocessen ser ut, från avvikelse till åtgärd. Studien syftade även till att undersöka hur arbetet med avvikelser inom verksamheten bidrar till ständiga förbättringar och minskade kvalitetsbristkostnader.Studiens metod var främst en litteraturstudie samt en fallstudie. Litteraturstudiens utgångspunkt har varit etablerad teori gällande kvalitetsutveckling bland annat Sörqvist (2001, 2004) och Bergman & Klefsjö (2007). Datainsamling har skett genom studier och analyser av befintlig avvikelsestatistik samt observationer och intervjuer i olika delar av verksamheten Glasfiber & Plastprodukter AB i Kungsbacka. Studien är avgränsad till att endast omfatta interna processer vid en del av Glasfiber & Plastprodukters verksamhet, den i Kungsbacka. Studien är även avgränsad till avvikelser inom lagerverksamheten, mer specifikt avvikelser inom fel vid orderplock.Den analys som gjorts resulterade i ett antal faktorer som anses kritiska och bör tas i beaktning vid arbete med avvikelsehantering, ständiga förbättringar och kvalitetsbristkostnader. De faktorer författarna rekommenderar att Glasfiber & Plastprodukter AB arbetar vidare med är:- Förmedla rätt företagskultur kring kvalitetsarbete och skapa engagemang hos ledning och medarbetare.- Upprätta standardiserade system och arbeta standardiserat kring förbättringsarbetet med verktyg som PDCA.- Upprätta kostnadsbaser och koppla avvikelser till dessa kostnader för att kunna uppskatta de verkliga kostnaderna av varje enskild avvikelse.

Författare

Jesper Brantberg Ola Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.