Sök:

Värdeflödesanalys på Autoliv i Vårgårda

en fallstudie med
fokus på kvalitetsbristkostnader och
logistikvinster


Konkurrensen för företag är med dagens marknad mer krävande än någonsin. För att kunna hålla sig kvar på marknaden på bästa sätt tvingas företagen att tänka om och byta affärsstrategi. Företagen satsar numera på att ständigt göra processerna bättre, förbättra kvaliteten på produkterna och hålla kostnaderna nere. Kostnaderna för bristande kvalitet påverkar lönsamheten och det är inte ovanligt att kostnaderna uppgår till mellan 10- 30% av ett företags omsättning. Att ständigt arbeta med att minska kvalitetsbriskostnaderna är något som också görs på Autoliv. I samband med nedläggningen av sekvenscentret i Gent är det än mer aktuellt att kartlägga var kvalitetsbristkostnaderna uppkommer. Syftet med examensarbetet är att kartlägga informations- och produktflödet för produktgruppen krockgardin före och efter nedläggningen i Gent. För att kunna genomföra kartläggningen används verktyget värdeflödesanalys. Med värdeflödesanalysen som bakgrund är målen att identifiera slöserier ur ett Lean Production perspektiv och klargöra var kvalitetsbriskostnader uppstår i flödet. Målet är också att kunna ge förslag på hur slöserier kan reduceras och hur kvalitetsbriskostnader kan undvikas eller elimineras vid ett framtida förändrat flöde. Analysen visade att lager, väntan och överproduktion är de former av slöseri som förekommer i värdekedjan för produkten. Det visade sig också att ledtiden för krockgardiner reduceras i genomsnitt från 15,1 dagar till 10,6 dagar då sekvenscentret i Gent läggs ned. Orsaken till kvalitetsbristerna, för en specifik modell, kan vara hanteringen av den färdigmonterade krockgardinen, clipsets utformning och emballaget. Företaget rekommenderas att reducera lagerhållningstiden för samtligt material för att minska det bundna kapitalet i form av materiallager och färdigvarulager. Buffertlagren i cellerna kan reduceras genom att operatörerna roterar oftare och på så sätt kommer så nära ett enstycksflöde det går. Väntetiden som förekommer mellan stationerna kan åtgärdas med en extra uppsättning årtullar. Författaren rekommenderar också att Autoliv arbetar med att kvalitetssäkra stationerna där kvaliteten brister för en specifik modell. En sådan förbättring bör göras innan sekvenscentret läggs ned så att det finns en möjlighet att verifiera insatsen. Slutligen rekommenderas Autoliv att lägga mer ansvar på operatörerna i form förebyggande arbete inför varje skift.

Författare

Johanna Öman

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..