Kvalitetssäkring och förbättringsarbete vid projekteringsuppdrag
en fallstudie på Banverket i Luleå
Järnvägstransporter spelar en viktig roll genom att tillgodose näringslivets
behov av långväga transporter och investeringarna i järnvägsanläggningar har
ökat. Banverket är den myndighet som ansvarar för att driva underhåll och
utveckling inom järnvägssektorn i Sverige. Banverket fungerar som en
beställande enhet som anlitar konsulter och entreprenörer för utförande av
projektering och byggverksamhet.
Att minska en verksamhets kvalitetsbristkostnader anses idag vara av mycket
stor betydelse i de flesta företag och organisationer. Även ur en
nationalekonomisk synvinkel är en minimering av kvalitetsbristkostnaderna av
stor vikt. Det visar sig många gånger att den bygghandling som konsulten
projekterat innehåller kvalitetsbrister. Dessa kvalitetsbrister visar sig
som regel först när entreprenören redan börjat bygga efter handlingen. Detta
medför onödiga kostnader som kunde ha undvikits om kvalitetsbristerna kunnat
förebyggas eller upptäckas i ett tidigt skede, när projekteringen utfördes.
Examensarbetet utfördes som en fallstudie på Banverket. Syftet med detta
examensarbete är att ta reda på hur Banverket ska kunna påverka konsulten
att fokusera mer på att upptäcka och minimera fel i projekteringen och helst
förhindra att de överhuvudtaget uppstår. Detta innefattar Banverkets
upphandlingsrutin, relationen mellan Banverket och konsulten samt hur
Banverket ska arbeta förebyggande i detta syfte. Examensarbetet är främst
baserat på intervjuer med konsulter och projektledare samt en teoretisk
referensram.
Denna studie resulterade i ett antal rekommendationer. Några av de
viktigaste resultaten är enligt författarna: Att förtydliga och utvidga
Banverkets kravställning, ange viktiga kvalitetsparametrar samt premiera
dessa vid anbudsutvärderingen, rutiner för en effektiv och ordentlig
uppföljning samt obligatoriska revisioner/ronder vid större
projekteringsuppdrag, ett effektfullt sanktioneringssystem i samband med en
utförligare ankomstkontroll, alternativt ett kvalitetsavtal, datainsamling
för beräkningar och analys av kvalitetsbristkostnader, en databas med
problem och effektiva lösningar där erfarenheten kan spridas till många,
rutiner för erfarenhetsåterföring, rutiner för dokumenthantering samt att
arbeta med en bättre dialog mellan Banverket och konsulten.