Sök:

Kvalitetssäkring och förbättringsarbete vid projekteringsuppdrag

en fallstudie på Banverket i Luleå


Järnvägstransporter spelar en viktig roll genom att tillgodose näringslivets behov av långväga transporter och investeringarna i järnvägsanläggningar har ökat. Banverket är den myndighet som ansvarar för att driva underhåll och utveckling inom järnvägssektorn i Sverige. Banverket fungerar som en beställande enhet som anlitar konsulter och entreprenörer för utförande av projektering och byggverksamhet. Att minska en verksamhets kvalitetsbristkostnader anses idag vara av mycket stor betydelse i de flesta företag och organisationer. Även ur en nationalekonomisk synvinkel är en minimering av kvalitetsbristkostnaderna av stor vikt. Det visar sig många gånger att den bygghandling som konsulten projekterat innehåller kvalitetsbrister. Dessa kvalitetsbrister visar sig som regel först när entreprenören redan börjat bygga efter handlingen. Detta medför onödiga kostnader som kunde ha undvikits om kvalitetsbristerna kunnat förebyggas eller upptäckas i ett tidigt skede, när projekteringen utfördes. Examensarbetet utfördes som en fallstudie på Banverket. Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur Banverket ska kunna påverka konsulten att fokusera mer på att upptäcka och minimera fel i projekteringen och helst förhindra att de överhuvudtaget uppstår. Detta innefattar Banverkets upphandlingsrutin, relationen mellan Banverket och konsulten samt hur Banverket ska arbeta förebyggande i detta syfte. Examensarbetet är främst baserat på intervjuer med konsulter och projektledare samt en teoretisk referensram. Denna studie resulterade i ett antal rekommendationer. Några av de viktigaste resultaten är enligt författarna: Att förtydliga och utvidga Banverkets kravställning, ange viktiga kvalitetsparametrar samt premiera dessa vid anbudsutvärderingen, rutiner för en effektiv och ordentlig uppföljning samt obligatoriska revisioner/ronder vid större projekteringsuppdrag, ett effektfullt sanktioneringssystem i samband med en utförligare ankomstkontroll, alternativt ett kvalitetsavtal, datainsamling för beräkningar och analys av kvalitetsbristkostnader, en databas med problem och effektiva lösningar där erfarenheten kan spridas till många, rutiner för erfarenhetsåterföring, rutiner för dokumenthantering samt att arbeta med en bättre dialog mellan Banverket och konsulten.

Författare

Jeevanthikha Nagendiran Teresa Wigren

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap/Kvalitets- & miljöledning

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..