Sök:

Sökresultat:

99 Uppsatser om Kromatinstabilitet,kvalitetsbedömning,hingstsperma,flödescytometri,centrifugeringsmetod,selektionsmetod - Sida 1 av 7

Kromatinstabilitet som grund för kvalitetsbedömning av hingstsperma :

This study is part of a project to evaluate and develop metods to control the semen quality in stallions. The study was carried out in cooperation between SLU and Flyinge AB. The objective of the study was to analyse -if there are individual differences in sperm chromatin integrety between different stallions -if there is a correlation between subjectively evaluated sperm motility and sperm chromatin integrity -if sperm chromatin integrity is changed after selection of the semen with a centrifugation method through the silica-spheres, gradient or a single-layer, i.e to use the chromatin integrity analysis as a method to evaluate the selection method. The use of chilled transported semen has increased a lot during the last 10 years, especially among the Swedish warmblood breed. Because the foaling percentage has decreased with the increased use of chilled transported semen, there is a need to develop methods to control the sperm quality. Evaluation of the chromatin integrity could be one way to evaluate the quality of the semen. Chromatin is the DNA in the nucleus of the sperm.

Spermaadhesiner i olika fraktioner av hingstsperma :

Breeding-induced endometritis in horses seems to be down-regulated by certain components in the seminal plasma. These components are most likely some of the proteins in the seminal plasma in the stallion ejaculate, the so-called spermadhesins. This study aimed to recognize these proteins and determine their quantities in different fractions of the ejaculate. Fractionated ejaculates from four stallions were used to determine the presence and amount of proteins by way of size-excluding chromatography. All former known proteins, except two, were recognized in this study.

"Jag hävdar att det här har funnits jämt" : Formativ bedömning på mellanstadiet

The porpuse of this paper is to find out how three teachers working in years four to six in a Swedish school say they use formative assessment and how they use it in educational practice, and if there is a difference in the use of formative assessment between year four, five and six. Formative assessment is the kind of assessment that aims to enhance the student?s learning, as opposed to summative assessment wich is intended only to summarize student?s accomplishments. To answer the purpose, I conducted qualitative interviews with the teachers, and observations in each of the teachers? classrooms.

Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdo?men : ? Vilka former av bedo?mning fo?rekommer?

Studiens syfte var att belysa och kategorisera inneha?llet i de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdo?men pa? na?gra grundskolor. Vidare syftade studien till att analysera inneha?llet i utvecklingsplanerna fo?r att visa vilka summativa respektive formativa bedo?mningar som fo?rekom. A?ven andra former av bedo?mningar identifierades.

Formativ bedömning-motsvarar elevens upplevelser lärarens intentioner

Bakgrund till denna studie a?r att jag la?nge varit nyfiken pa? var la?rare och elev mo?ts i det arbetssa?tt som bena?mns formativ bedo?mning, men ocksa? var de kanske inte mo?ts. Vidare har jag velat ge ett elevperspektiv pa? formativ bedo?mning, en infallsvinkel jag tycker mig sakna i forskning och debatt. Studiens syfte har varit att underso?ka eventuella skillnader i elevers respektive la?rares uppfattning och upplevelse av formativ bedo?mning och om elever uppfattar den formati- va bedo?mningen pa? det sa?tt la?raren har fo?r avsikt. Studien riktar in sig pa? elever och la?rare i yrkesutbildning fo?r vuxna da?r ba?da grupper genom svar pa? fra?geenka?ter, men a?ven uppfo?ljande intervjuer, fa?tt ge sin bild av hur de sja?lva upplever bedo?mningsarbetet ? men ocksa? hur la?rarna tror eleverna upplever for- mativ bedo?mning. Ba?da grupperna ger uttryck fo?r en ova?ntat samsta?mmig bild av formativ bedo?mning, bilden a?r dessutom o?verva?gande positiv. Vidare ra?der stor samsta?mmighet a?ven mellan grupperna i synen pa? va?rdet av formativ bedo?mning. Det enskilda omra?de da?r tydlig diskrepans ra?der a?r na?r det ga?ller la?rares uppfattning av hur elever ser pa? formativ bedo?mning.

Informell formativ bedömning i matematikundervisningen

Informell formativ bedo?mning a?r inte bedo?mning som tenderar att dokumenteras och sammanfattas till ett betyg, utan den bedo?mning som via dialoger i klassrummet hja?lper la?raren att avgo?ra vad eleverna kan eller om de ha?nger med i det la?raren fo?rso?ker fo?rmedla. Fo?r att bedo?mningen sedan skall vara formativ kra?vs det att informationen som la?raren fa?r fram vid dessa dialoger anva?nds som grund i fortsatt undervisning. Syftet med den ha?r studien a?r att fo?rdjupa kunskapen om informell formativ bedo?mning inom matema- tik pa? gymnasieskolan.

Öppna test ja?mfo?rt med blindtest : Hur pa?verkas lyssnarens bedo?mning?

Denna underso?kning so?ker ett svar pa? hur den relativt vana lyssnarens bedo?mning av ljudkvalitet pa?verkas av ett sa? kallat o?ppet test, da?r det som bedo?ms a?r ka?nd fo?r lyssnaren, ja?mfo?rt med ett blindtest, da?r detta objekt a?r oka?nt. Fra?gan appliceras pa? kvalitetsbedo?mningen av digitala kodningstekniker, d.v.s. hur lyssnaren pa?verkas av att valet av kodningsteknik som avlyssnas a?r ka?nd eller inte.

En rekryterares bedömningsproblematik i vardagen : En fallstudie om objektiv- och subjektiv bedo?mning i rekryteringsprocessen

I fo?ljande uppsats underso?ker vi rekryterarens bedo?mningsproblematik i vardagen. A?mnet a?r relevant eftersom arbetsmarknaden sta?ndigt utvecklas vilket inneba?r att rekryterarens objektiva bedo?mning har fo?rsva?rats. Rekryteraren ma?ste hitta en balansga?ng mellan den subjektiva och objektiva bedo?mningen.

Kvalitetsbedömning av selekterad och oselekterad hingstsperma med hjälp av flödescytometri och fluorometri, före och efter seminsäsongen :

Most Swedish Warmbloods are bred by artificial insemination (AI). Quality control of the semen consists of the subjective evaluation of motility. There is a need for a more accurate and objective method of rating the semen. In this study we compared fluorometry with flowcytometry as a method for evaluating sperm viability. Semen was collected from three stallions, stationed at Markebäcks Gård, Askersund, three times during week 15 and week 34, 2008.

Kvalitén hos SLC-selekterad hingstsperma : mitokondriella membranpotentialen och produktion av ROS

Studiens målsättning var att utvärdera kvalitén hos hingstsperma selekterad med hjälp av Single Layer Centrifugation (SLC), med huvudsyftet att studera den mitokondriella membranpotentialen (??m) och förekomsten av reaktiva syreföreningar (ROS) hos hingstspermier före och efter SLC. Ett insemineringsförsök med SLC selekterad och rutinspädd sperma genomfördes även på ett litet antal ston, men inga slutsatser kunde dras av resultaten. Humanstudier har visat att spermier med låg ??m mer frekvent har återfunnits hos män med fertilitetsproblem. Mätning av ??m har gjorts genom att tillsätta den lipofila JC-1, vilket i både studier på både humana- och ekvina spermier har visat sig vara en känslig metod för att särskilja spermier med låg respektive hög ??m.

Utvärdering av viabilitet hos selekterad hingstsperma med hjälp av fluorometri :

There is considerable variation between stallions in semen quality and fertility due to the fact that selection of stallions for breeding is not based on fertility or semen quality but on performance. The increasing use of cooled semen for artificial insemination has resulted in decreasing pregnancy rates. Therefore the equine breeding industry needs new methods for evaluation and development of sperm quality and fertility. This study is a part of such a project and is performed by SLU in cooperation with Flyinge AB. Ten stallions at the Flyinge National Stud were used in the study and three ejaculates were collected from each stallion.

Utvärdering av en ny selektionsmetod för hingstsperma : med avseende på membranintegriteten och membranstabiliteten

Today, equine breeding is based on performance and conformation, resulting in a vast variation in fertility among different horses, with noticeable economic losses as a consequence. The horse breeding industry is therefore in need of methods that diagnose the spermatozoa concerning their quality and provide the best sperm for AI. The commonly used selection methods for sperm today are: centrifugation, where extender is added, the sample is centrifuged and then resuspended; swim-up self-migration; adherence separation; and density gradient centrifugation. However, none of these methods are in used routinely in practice before inseminating mares with fresh or cooled semen. The aim of this study was to evaluate a new selection method, Single Layer Centrifugation (SLC), and its effect on sperm viability. The viability was analyzed with regard to membrane integrity and membrane stability of ejaculated spermatozoa.

STYLIST ? ma?l, process och a?terkoppling. : En studie av det pedagogiska arbetet i undervisning pa? gymnasieskolans stylistprogram.

Syftet med denna studie a?r att observera tva? olika stylistla?rares arbete under na?gra lektioner. Hur arbetar de med; ma?l, process, a?terkoppling samt bedo?mning Hur ser fo?rutsa?ttningarna ut na?r det ga?ller det pedagogiska arbetet och har eleverna na?got inflytande? La?rarna arbetar pa? gymnasieskolans hantverksprogram, inriktning ha?r och makeup stylist.I min studie analyseras arbetet utifra?n tva? liknande lektionspass i hantverksteknik, a?rskurs tva? pa? olika gymnasieskolor, utifra?n teoretiska perspektiv inom estetisk verksamhet, kreativitet, bedo?mning samt nyckeltermer som de ?fyra f:en?; fakta, fo?rsta?else, fa?rdighet och fo?rtrogenhet.Uppsatsens resultat visar att det ba?de finns skillnader och likheter mellan la?rarnas arbetssa?tt, fo?rutsa?ttningar samt ga?llande elevinflytande. .

"De famlar i mörkret"... : en studie om bedömning inom den praktiska kunskapstraditionen.

I den kvalitativa studien underso?ks vad som ligger till grund fo?r bedo?mning i fyra a?mnen inom gymnasieskolan. De a?mnen som underso?ks a?r teater, idrott- och ha?lsa, hotel- och restaurang samt tra?teknik. Intervjuer med la?rare visar att det la?ggs stor vikt vid bedo?mning av processen i den dagliga undervisningen, dvs.

Upp på tå, snabba fötter! : En kvalitativ studie om feedback i idrottsundervisningen pa? ho?gstadiet

Forskning har visat att ra?tt utformad feedback kan ha va?ldigt bra effekt pa? elevers la?rande. Idrottsla?rarens uppgift a?r att hja?lpa elever utveckla sina kunskaper och fa?rdigheter i a?mnet, vilket kan go?ras med feedback som verktyg. Med detta som grund var mitt syfte att, genom observationer av idrottslektioner och en la?rarintervju, underso?ka hur en idrottsla?rare anva?nder feedback i sin undervisning samt om och i sa? fall hur elever fa?r ge feedback till varandra.

1 Nästa sida ->