Sök:

Öppna test ja?mfo?rt med blindtest

Hur pa?verkas lyssnarens bedo?mning?


Denna underso?kning so?ker ett svar pa? hur den relativt vana lyssnarens bedo?mning av ljudkvalitet pa?verkas av ett sa? kallat o?ppet test, da?r det som bedo?ms a?r ka?nd fo?r lyssnaren, ja?mfo?rt med ett blindtest, da?r detta objekt a?r oka?nt. Fra?gan appliceras pa? kvalitetsbedo?mningen av digitala kodningstekniker, d.v.s. hur lyssnaren pa?verkas av att valet av kodningsteknik som avlyssnas a?r ka?nd eller inte. Fo?r att ta reda pa? detta genomfo?rdes ett lyssningstest med nio deltagare. Deltagarna fick betygssa?tta perceptuellt kodade ljudfiler mot en ka?nd referens, ba?de som ett blindtest samt i ett o?ppet test. Resultatet a?r ma?ngtydigt och inga generella slutsatser fo?r hur lyssnaren pa?verkas av ett o?ppet test ja?mfo?rt med ett blindtest ga?r att uppfatta. Resultatet visar dock att pa?verkan ett o?ppet test har pa? lyssnarens bedo?mning a?r ho?gst individuell. Lyssningstest i form av blindtest bo?r da?rfo?r anva?ndas fo?r att uppna? pa?litligast resultat. 

Författare

Joel Airaksinen Ahlsén

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..