Sök:

Informell formativ bedömning i matematikundervisningen


Informell formativ bedo?mning a?r inte bedo?mning som tenderar att dokumenteras och sammanfattas till ett betyg, utan den bedo?mning som via dialoger i klassrummet hja?lper la?raren att avgo?ra vad eleverna kan eller om de ha?nger med i det la?raren fo?rso?ker fo?rmedla. Fo?r att bedo?mningen sedan skall vara formativ kra?vs det att informationen som la?raren fa?r fram vid dessa dialoger anva?nds som grund i fortsatt undervisning. Syftet med den ha?r studien a?r att fo?rdjupa kunskapen om informell formativ bedo?mning inom matema- tik pa? gymnasieskolan. Vi vill underso?ka hur la?rare sja?lva menar att de anva?nder informell formativ bedo?m- ning i undervisningen utifra?n en teori som tillskriver informell formativ bedo?mning ett antal strategier. Fo?r att kunna go?ra detta kommer vi genomfo?ra kvalitativa intervjuer. Det visade sig att va?rt resultat kom att skilja sig fra?n tidigare forskning med liknande teoretisk utga?ngs- punkt. Denna skillnad kan bero pa? att vissa strategier anva?nds omedvetet av la?rarna. Om la?rare blir mer medvetna om strategier de anva?nder omedvetet eller strategier de inte anva?nder alls fa?r de en sto?rre repertoar av strategier att anva?nda i klassrummet. Detta tror vi kan leda till att undervis- ningskvalite?ten o?kar och da?rmed ger elever en ba?ttre chans att la?ra. 

Författare

Anton Nilsson Anders Lundin

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..