Sök:

Formativ bedömning-motsvarar elevens upplevelser lärarens intentioner


Bakgrund till denna studie a?r att jag la?nge varit nyfiken pa? var la?rare och elev mo?ts i det arbetssa?tt som bena?mns formativ bedo?mning, men ocksa? var de kanske inte mo?ts. Vidare har jag velat ge ett elevperspektiv pa? formativ bedo?mning, en infallsvinkel jag tycker mig sakna i forskning och debatt. Studiens syfte har varit att underso?ka eventuella skillnader i elevers respektive la?rares uppfattning och upplevelse av formativ bedo?mning och om elever uppfattar den formati- va bedo?mningen pa? det sa?tt la?raren har fo?r avsikt. Studien riktar in sig pa? elever och la?rare i yrkesutbildning fo?r vuxna da?r ba?da grupper genom svar pa? fra?geenka?ter, men a?ven uppfo?ljande intervjuer, fa?tt ge sin bild av hur de sja?lva upplever bedo?mningsarbetet ? men ocksa? hur la?rarna tror eleverna upplever for- mativ bedo?mning. Ba?da grupperna ger uttryck fo?r en ova?ntat samsta?mmig bild av formativ bedo?mning, bilden a?r dessutom o?verva?gande positiv. Vidare ra?der stor samsta?mmighet a?ven mellan grupperna i synen pa? va?rdet av formativ bedo?mning. Det enskilda omra?de da?r tydlig diskrepans ra?der a?r na?r det ga?ller la?rares uppfattning av hur elever ser pa? formativ bedo?mning. La?rare tror i ganska ho?g grad att elever upplever det som jobbigt att bli bedo?mda medan eleverna sja?lv a?r betydlig mer positiva a?n la?rarna tror. Ska?let kan vara att elever i bo?rjan av utbildningen ger uttryck fo?r obehag o?ver att bli bedo?mda, samtidigt som la?rare utga?r fra?n att detta obehag kvarsta?r medan det i sja?lva verket a?r en initial respons som snabbt avklingar. Vidare a?r elever inte fullt sa? aktiva som la?rarna generellt tror na?r det ga?ller att fo?ra en dialog med la?rarna om dessas bedo?mningar. Jag kan da?rfo?r rekommendera la?rarna i un- derso?kningen att i ho?gre grad uppmuntra eleverna att diskutera med dem om de bedo?m- ningar la?rarna go?r. Jag skulle a?ven rekommendera la?rarna att fundera o?ver varfo?r de tol- kar eleverna som mer negativa till formativ bedo?mning a?n de faktiskt a?r.

Författare

Karin Guntell

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..