Sök:

Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdo?men

? Vilka former av bedo?mning fo?rekommer?


Studiens syfte var att belysa och kategorisera inneha?llet i de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdo?men pa? na?gra grundskolor. Vidare syftade studien till att analysera inneha?llet i utvecklingsplanerna fo?r att visa vilka summativa respektive formativa bedo?mningar som fo?rekom. A?ven andra former av bedo?mningar identifierades. Genom en kvalitativ inneha?llsanalys analyserades och kategoriserades bedo?mningarna fo?rst o?vergripande utifra?n om de var relevanta eller irrelevanta i en formativ bedo?mning. Inom de tva? grupperna kunde sedan undergrupper skapas. Under forskningsgenomga?ngen framkom att en formativ bedo?mning besta?r av tre delar varav en a?r summativ. Resultatet visade att de tva? fo?rsta delarna, en summativ kunskapsbedo?mning och en formativ ma?lrelaterad bedo?mning vanligen var beskrivna, men att den tredje delen, den formativa processrelaterade bedo?mningen, ofta saknades. Den formativa bedo?mningen blev da? begra?nsad. A?ven om fo?rso?k till en formativ bedo?mning gjorts i de individuella utvecklingsplanerna, framstod bedo?mningen huvudsakligen som summativ. Vikten av att bedo?mningen go?rs i relation till ett tydligt ma?l framha?lls i forskning och fo?reskrifter som refererades i studien. Ett resultat som framkom i analysen av bedo?mningarna i utvecklingsplanerna var att det framfo?r allt var bedo?mningar av elevens utveckling i o?vrigt som saknade kopplingar till ma?l, vilket innebar att de framstod som personrelaterade och inte levde upp till fo?reskrifterna. 

Författare

Malin Norda

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..