Sök:

"De famlar i mörkret"...

en studie om bedömning inom den praktiska kunskapstraditionen.


I den kvalitativa studien underso?ks vad som ligger till grund fo?r bedo?mning i fyra a?mnen inom gymnasieskolan. De a?mnen som underso?ks a?r teater, idrott- och ha?lsa, hotel- och restaurang samt tra?teknik. Intervjuer med la?rare visar att det la?ggs stor vikt vid bedo?mning av processen i den dagliga undervisningen, dvs. na?rvaro, samarbete, ansvar, behov av handledning, sja?lvsta?ndighet och ambition. A?ven den produkt eller det slutresultat som undervisningen leder fram till tas med i bedo?mningen. La?rarna uttrycker a?ven att teoretiska aspekter pa? undervisningen sa?som faktakunskaper, analys, att problematisera och reflektera a?r underlag fo?r bedo?mning. Personlig fa?rdighet, talang, fo?rkunskaper samt att kunna go?ra kopplingar till yrket dvs. elevens fo?rma?ga att tilla?mpa sina kunskaper va?ger a?ven det in i bedo?mningen. Observationer vid omdo?messamtal samt analys av skriftliga omdo?men visar att det a?r processen som fa?r mest utrymme i bedo?mningen. Fo?r att dokumentera och avgo?ra om eleven na?tt ma?len fo?r undervisningen anva?nder sig la?rarna av anteckningar men a?ven den produkt eller det resultat som besta?r. La?rarna beskriver a?ven att de genom kommunikation med eleverna och genom att uppma?rksamma hur elever reflekterar kring uppgifterna go?r bedo?mningar. La?rarna uttrycker att de skulle o?nska att de kunde arbeta mer med bedo?mning men det som hindrar de a?r fram fo?r allt tiden, att man upplever att man i sa? fall skulle beho?va strukturera om eller go?ra avkall pa? viss undervisning. Andra hinder som la?rarna beskriver a?r att man a?r fast i vissa traditioner vad ga?ller undervisning och organisation. Dessutom beskriver la?rarna att de saknar tydlighet hur de sja?lva kommunicerar ma?l och betygskriterier till eleverna.

Författare

Pernilla Ahlstrand

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..