Sökresultat:
2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 2 av 141
Uppdrag: Dans : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares syn pÄ dans i förskola och förskoleklass.
Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass.
SVA-verksamheten verksamheten i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor. : En fallstudie om hur studiens resultat kan pa?verka skolframgÄngen för flersprÄkiga elever.
Det finns en del forskning kring att flerspra?kiga elever inte na?r samma skolframga?ng som enspra?kiga elever. Syftena med studien var att studera om, och i sa? fall hur, sva- verksamheten skiljer sig a?t i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor, analysera skillnaderna i kursplanerna svenska och svenska som andraspra?k samt att studien ger en fingervisning om vilka mo?jligheter de flerspra?kiga eleverna pa? ovan na?mnda skolor har att na? samma skolframga?ng som elever som har svenska som modersma?l. Kvalitativ intervjumetod med semistrukturerade fra?gor har anva?nts fo?r att ta reda pa? sva-verksamhetens utformning.
Hur idrottsla?raren motiverar eleverna till fysisk aktivitet i skolan och pa? fritiden
Inledning: Motivation a?r ett ord som a?r va?l bekant inom skolans va?rld, och ett ord som a?r viktigt inom idrott och ha?lsa. Elevers insta?llning till a?mnet idrott och ha?lsa a?r avgo?rande, inte bara fo?r deras skolga?ng, utan a?ven i det fortsatta livet. Som sto?d och hja?lp till att stimulera eleverna till en god insta?llning till fysisk aktivitet finns idrottsla?raren.
Dialogisk undervisning i matematik - En kvalitativ studie om matematikl?rares tankar kring dialogisk undervisning och speciall?rares st?djande roll
Denna studie unders?ker dialogisk undervisning i matematik. Det ?r en kvalitativ studie vars
syfte ?r att ta reda p? mellan- och h?gstadiel?rares tankar kring dialogisk undervisning och
hur l?rare anser att speciall?rare med specialisering mot matematikutveckling kan hj?lpa dem
att implementera mer dialog i deras dagliga matematikundervisning. Begreppet dialogisk
undervisning ?r f?rankrat i sociokulturell teori enligt vilken l?rande sker i en social praxis och
spr?ket ses som det viktigaste, men inte det enda redskapet i kunskapsmediering.
Denna studie har en fenomenologisk forskningsansats i och med att den unders?ker
matematikl?rares f?rst?else och levda erfarenheter av ett dialogiskt undervisningsfenomen.
Ett digitalt hjÀlpmedel? : En studie i geografiska informationssystems roll i undervisningen
Syftet med denna uppsats har varit att underso?ka hur geografiska informationssystem (GIS) uppfattas av elever och la?rare och hur dessa implementerats i geografiundervisningen pa? gymnasieskolor i Uppsala. Tva? separata studier har genomfo?rts, en med tydligare fokus pa? la?rares undervisning med GIS samt en elevstudie da?r deras erfarenheter, kunskaper och uppfattningar kring geografiska informationssystem belysts.Resultaten har samlats in fra?n semistrukturerade intervjuer da?r elever och la?rare pa? fyra gymnasieskolor deltagit i studien. Intervjuerna har gett exempel pa? hur la?rare och elever arbetar med GIS och vilka kunskaper och uppfattningar detta har genererat.
LÀrarkompetens : GrundskollÀrares och grundsÀrskollÀrares Äsikter om vad som utmÀrker en bra lÀrare
Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare.
ATT NAVIGERA I DET KOMPLEXA - En kvalitativ studie av l?rares emotionella hantering av misstankar om v?ldsutsatta barn
Syfte: Syftet med f?religgande studie ?r att bidra med kunskap om hur l?rare i
G?teborg hanterar misstankar om v?ldsutsatta barn, vilket kan ge en ?kad
f?rst?else kring vilka resurser som ?r betydelsefulla f?r l?rare i arbetet. Det
specifika syftet ?r unders?ka vilka k?nslor och tankar som uppst?r bland l?rare
vid misstankar om v?ldsutsatta barn.
Teori: Teorierna som vi valt att analysera materialet utifr?n ?r emotion management,
emotional labour, feeling rules och communities of coping.
Metod: Studien har genomf?rts med en kvalitativ metod. Vi genomf?rde
semistrukturerade intervjuer med sju l?rare verksamma i l?g- och mellanstadiet
i G?teborg stad f?r att unders?ka vilka k?nslor och tankar som uppst?r hos dem
vid misstankar om v?ldsutsatta barn.
Resultat: Huvudresultaten av studien ?r att l?rare anv?nder sig av emotionella strategier
vid misstankar om v?ldsutsatta barn.
Idrott och HÀlsa lÀrares status : En kvalitativ studie utifrÄn Idrott och HÀlsa lÀrarnas syn pÄ sin status
Uppsatsen Àr en kvalitativ studie dÀr status pÄ Idrott och HÀlsa lÀraren ligger i fokus. Den utgÄr frÄn sex stycken utbildade lÀrares syn pÄ bÄde sin egen status men Àven sin syn pÄ Idrott och HÀlsa lÀraren i ettstörre perspektiv. För att svara pÄ detta Àr uppsatsen uppdelad i olika omrÄden dÀr den dels lyfter upp vad status innebÀr i mer allmÀn forskning samt en del dÀr fokus Àr pÄ Àmnet samt lÀraren i Idrott och  HÀlsa och dennes status. Dessa tvÄ delar, den allmÀnna samt den mer idrottsinriktade forskningen stÀlls sedan mot de Äsikter och synpunkter som de sex intervjuade lÀrarna har uttryck i intervjuerna. Det huvudsakliga syftet har varit att utifrÄn forskning och de sex semi-trukturerade intervjuerna försöka fÄ en bild av hur Idrott och HÀlsa lÀrarens status Àr i dagens skola och Àven varför lÀrarna i frÄga tror att den ser ut pÄ det viset.
I steget mellan tvÄ lÀroplaner
Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare.
T?nka, resonera och r?kna ? ett examensarbete om l?rares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.
Skolverket rapporterar att det finns en matematik?ngslan bland svenska elever och vi ser ocks? ett dalande resultat i den nya PISA-unders?kningen. Man kan fr?ga sig om detta har att g?ra med v?r statiska matematikundervisning i l?robok som tidigare forskning beskriver. Enligt kursplanen i matematik ska matematik?mnet vara en kreativ och reflekterande aktivitet som b?r diskuteras.
Ett skepp kommer lastat med fyra förmÄgor och ett central innehÄll i Àmnet idrott och hÀlsa för Ärskurserna F-6 : En intervjustudie om lÀrares uppfattning av kursplanen för idrott och hÀlsa i Lgr 11
Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa realiserar och transformerar de förmÄgor eleverna genom undervisningen syftar att utveckla samt vad införandet av ett centralt innehÄll inneburit för dem i yrket. Till detta finns tre frÄgestÀllningar; hur tolkar lÀrare i idrott och hÀlsa Àmnet idrott och hÀlsas förmÄgor i Lgr 11, hur undervisar lÀrare i idrott och hÀlsa utifrÄn Àmnet idrott och hÀlsas förmÄgor i Lgr 11 och hur uppfattar lÀrare i idrott och hÀlsa Àmnet idrott och hÀlsas centrala innehÄll i Lgr 11. Som metod har intervjuer anvÀnts.Resultaten visar att lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa tolkar och undervisar utifrÄn Àmnets förmÄgor pÄ olika sÀtt. GÀllande det centrala innehÄllet sÄ har det bland flertalet lÀrare inneburit struktur och tydlighet och i enstaka fall inget nytt. Slutsatsen av undersökningen Àr sÄledes att de förmÄgor som formuleras i Àmnet idrott och hÀlsa transformeras och realiseras pÄ olika sÀtt och att det centrala innehÄllet tillfört tydlighet och struktur i vissa fall och i andra fall inte..
"Idrott och hÀlsa ur lÀrarnas perspektiv" : - En kvalitativ studie om hur lÀrarna arbetar med Idrott och HÀlsa samt styrdokumentens kopplinf till praktiken
Ămnet idrott och hĂ€lsa Ă€r ett viktigt Ă€mne i dagens skola dĂ€r det har skett en förĂ€ndring frĂ„n tidigare lĂ€roplaner fram till den vi har nu. FrĂ„n att det tidigare i princip har varit ren idrott pĂ„ schemat sĂ„ finns det idag Ă€ven en hĂ€lsa aspekt att ta hĂ€nsyn till. Med det sĂ„ har direktiven i hur undervisningen ska utformas blivit mindre. Syftet med denna uppsats Ă€r jĂ€mföra hur styrdokumenten ser ut för Ă€mnet idrott och hĂ€lsa för grundskolan med hur lĂ€rarna i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa beskriver hur de arbetar utifrĂ„n dessa. Ă
tta stycken lÀrare i idrott och hÀlsa har vi via kvalitativa intervjuer lÄtit beskriva hur deras undervisning praktiskt gÄr till, vad de tycker om dagens styrning av Àmnet och hur de skulle vilja att Àmnet ser ut i framtiden.
Musik, idrott och prestation
Detta arbete besta?r av en underso?kning om hur en musikla?rare och en idrottstra?nare jobbar med deras elever respektive spelare info?r en prestation. Underso?kningen inkluderar ocksa? hur musikla?raren och idrottstra?naren jobbar med efterarbetet av en prestation. Genom kvalitativa intervjuer och observationer har jag underso?kt deras olika metoder.
Ăldre boksamlingar pĂ„ kommunala bibliotek resurs eller belastning?
Care and solicitude about Swedish documentary heritage has varied substantially throughout the years. The main purpose of this essay has been to investigate what efforts have been made to preserve rare book collections at public libraries. These cultural policies have been studied from both a national as well as local perspective. What we have tried to explore can be condensed into three questions: What national initiatives have been taken in the past century to preserve the municipal documentary heritage?What initiatives have been taken in the past century to preserve thedocumentary heritage of what is presently the municipality of Jönköping? What value do rare book collections at public libraries represent? The results indicate few national efforts were initially made to preserve rare book collections in the timeframe we studied.
Den praktiska idrotten och den teoretiska hÀlsan : Elevers syn pÄ hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa.
Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur elever ser pÄ hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa. De frÄgor som arbetet bygger pÄ Àr följande:- Hur ser eleverna att hÀlsa kommer till uttryck i undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa?- Vad skulle eleverna vilja lÀra sig mer om i undervisningen om hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa?- Vad Àr hÀlsa, enligt eleverna?Studien Àr en kvalitativ intervjustudie genomförd pÄ en skola belÀgen i en av Stockholms förorter. Sex intervjuer har genomförts med elever i Äk 9. Det resultat som framkommit av studien visar att det finns en viss osÀkerhet kring vad hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa Àr. Trots att eleverna har haft samma lÀrare i Àmnet under de senaste tre Ären sÄ Àr eleverna oeniga vad gÀller vilka moment som inkluderar hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa.