Sök:

SVA-verksamheten verksamheten i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor.

En fallstudie om hur studiens resultat kan pa?verka skolframgången för flerspråkiga elever.


Det finns en del forskning kring att flerspra?kiga elever inte na?r samma skolframga?ng som enspra?kiga elever. Syftena med studien var att studera om, och i sa? fall hur, sva- verksamheten skiljer sig a?t i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor, analysera skillnaderna i kursplanerna svenska och svenska som andraspra?k samt att studien ger en fingervisning om vilka mo?jligheter de flerspra?kiga eleverna pa? ovan na?mnda skolor har att na? samma skolframga?ng som elever som har svenska som modersma?l. Kvalitativ intervjumetod med semistrukturerade fra?gor har anva?nts fo?r att ta reda pa? sva-verksamhetens utformning. Urvalet a?r tva? sva-la?rare pa? tva? ho?gstadieskolor i Sverige. En textanalys av kursplanerna svenska och svenska som andraspra?k har gjorts fo?r att belysa vad som skiljer a?mnena a?t. Resultaten visar att det finns kompetenta och beho?riga sva-la?rare pa? skolorna, men att rektorerna inte alltid fo?ljer de styrdokument som finns fo?r att bedriva sva-verksamheten. Sva-verksamheten a?r underbemannad, o?vriga a?mnesla?rare saknar utbildning i andraspra?ksperspektivet, modersma?lsla?rare inga?r inte i den dagliga undervisningen samt att sva- undervisningen har brister i ja?mfo?relse med styrdokumenten. Det finns inte uttalade strategier eller samarbeten kring hur skolledning, sva-la?rare, a?mnesla?rare och modersma?lsla?rare pa? bred front ska mo?ta de flerspra?kiga eleverna sa? att de har samma mo?jligheter att na? skolframga?ng som sina enspra?kiga kamrater. Slutsatserna a?r flera. Ma?let att alla elever ska ha tillga?ng till en likva?rdig utbildning a?r inte uppna?tt. Styrdokumenten skulle kunna vara a?nnu tydligare utformade fo?r att o?ka flerspra?kigas mo?jligheter att uppna? samma spra?kliga niva? som enspra?kiga. Det a?r sva?rare i dag att bedo?ma vilka elever som beho?ver svenska som andraspra?k. Arbetslagets naturliga sammansa?ttning a?r sva-la?rare, a?mnesla?rare och modersma?ls- la?rare med god sto?ttning av skolledning. Det finns inte en enkel eller entydig fo?rklaring till att flerspra?kiga elever inte uppna?r godka?nda resultat i grundskolan. A?ven om skolan har ett stort ansvar ha?r sa? a?r det viktigt att vara medveten om att det finns andra bidragande orsaker till sa?mre skolframga?ng fo?r flerspra?kiga elever. 

Författare

Angelica Bergman

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..