Sök:

Hur idrottsla?raren motiverar eleverna till fysisk aktivitet i skolan och pa? fritiden


Inledning: Motivation a?r ett ord som a?r va?l bekant inom skolans va?rld, och ett ord som a?r viktigt inom idrott och ha?lsa. Elevers insta?llning till a?mnet idrott och ha?lsa a?r avgo?rande, inte bara fo?r deras skolga?ng, utan a?ven i det fortsatta livet. Som sto?d och hja?lp till att stimulera eleverna till en god insta?llning till fysisk aktivitet finns idrottsla?raren. Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur idrottsla?rare pa? ho?gstadiet motiverar eleverna till fysisk aktivitet i skolan och pa? fritiden. Metod: Kvalitativ ansats har valts fo?r studien, detta genom individuella intervjuer med sex idrottsla?rare. Resultat: Resultatet visade att idrottsla?raren kan spela en stor roll i olika arbetsformer na?r det ga?ller att motivera eleverna. Genom kommunikation, elevanpassad undervisning och sto?d hja?lper la?raren sina elever att utveckla intresse fo?r fysisk aktivitet och en ro?relsegla?dje, vilket kan vara grunden till ett liv da?r fysisk aktivitet och ha?lsa a?r i fokus. La?raren kan bidra till ba?ttre sja?lvka?nsla genom att ge positiv feedback till eleverna samtidigt fa? dessa elever att lyckas med uppgiften. En viktig del a?r att undervisningen har olika alternativ och niva?er sa? att alla elever fa?r mo?jlighet att uppleva framga?ng. Genom temadagar fa?r eleverna mo?jlighet att hitta en aktivitet som de tycker a?r intressant och rolig. Metoder fo?r att motivera sina elever a?r genom bero?m, uppmuntran, feedback och entusiasm. Motiverade och intresserade elever i a?mnet idrott och ha?lsa a?r grunden till ett livsla?ngt la?rande. Slutsatsen: Idrottsla?rarna fo?rso?ker stra?va efter att va?cka ett sto?rre intresse fo?r fysisk aktivitet hos eleverna genom att fo?rso?ka variera undervisningen sa? mycket som mo?jligt. De gav ocksa? eleverna inflytande pa? undervisningen i hopp om o?kat intresse. Det kom ocksa? fram att idrottsla?raren ma?ste vara va?ldigt noggrann med sin tolkning av la?roplanen och med utformning av sin planering. Idrottsla?raren formade elevernas intresse genom temadagar da?r eleverna fick delta och se flera olika aktiviteter fo?r att va?cka elevens intresse.

Författare

Pernilla Andersson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..