Sök:

Ett digitalt hjälpmedel?

En studie i geografiska informationssystems roll i undervisningen


Syftet med denna uppsats har varit att underso?ka hur geografiska informationssystem (GIS) uppfattas av elever och la?rare och hur dessa implementerats i geografiundervisningen pa? gymnasieskolor i Uppsala. Tva? separata studier har genomfo?rts, en med tydligare fokus pa? la?rares undervisning med GIS samt en elevstudie da?r deras erfarenheter, kunskaper och uppfattningar kring geografiska informationssystem belysts.Resultaten har samlats in fra?n semistrukturerade intervjuer da?r elever och la?rare pa? fyra gymnasieskolor deltagit i studien. Intervjuerna har gett exempel pa? hur la?rare och elever arbetar med GIS och vilka kunskaper och uppfattningar detta har genererat. Studiens resultat pa?visar att de geografiska informationssystemen inte har na?gon dominerande roll i undervisningen och kunskaper kring detta omra?de a?r inte alltid tillra?ckliga fo?r att na? ma?len som finns i kursplanen fo?r geografi. De slutsatser man kan dra av det empiriska materialet a?r att GIS ofta marginaliseras da? la?rare ifra?gasa?tter de geografiska informationssystemens funktion i geografiundervisningens centrala inneha?ll.

Författare

Petter Sandberg Adam Palmelius

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..