Sök:

T?nka, resonera och r?kna ? ett examensarbete om l?rares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.


Skolverket rapporterar att det finns en matematik?ngslan bland svenska elever och vi ser ocks? ett dalande resultat i den nya PISA-unders?kningen. Man kan fr?ga sig om detta har att g?ra med v?r statiska matematikundervisning i l?robok som tidigare forskning beskriver. Enligt kursplanen i matematik ska matematik?mnet vara en kreativ och reflekterande aktivitet som b?r diskuteras. T?nka, resonera och r?kna (TRR) ?r en ny undervisningsmodell som fokuserar p? just kommunikation och resonemang mellan elever, mellan elever och l?rare, men ocks? mellan l?rare i ett kollegialt samspel. I brist p? forskning kring detta omr?de var syftet att unders?ka hur l?rare upplever arbetet och undervisningen kring TRR och dessutom belysa skillnader i f?rh?llande till r?dande traditionell matematikundervisning med en matematikbok som undervisningsmaterial. Svar fr?n tio l?rare i denna kvalitativa intervjustudie har analyserats genom teman och kopplats till den sociokulturella teorin. Analys av resultat visar p? hur en implementering av en ny undervisningsmodell som TRR kr?ver en stor insats av alla inblandade l?rare b?de enskilt men fram f?r allt kollegialt. Trots en viss os?kerhet kring undervisningsmodellen visar resultatet att ju l?ngre l?rarna arbetat med TRR desto tryggare blir de i att hantera det och undervisa i matematik?mnet. L?rarna anpassar och ?ndrar i materialet vilket visar p? att l?rarnas kunskaper och autonomi ?r av betydelse. Slutsatserna ?r att TRR bidrar till utvecklande kunskap hos b?de elever och l?rare. Det ska dock inte ses som en r?dande undervisningsmodell utan en kombination med TRR och traditionell matematikundervisning ?r att f?redra.

Författare

Marie Berglund Madeleine Hertz Felin

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r didaktik och pedagogisk profession

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..