Sök:

I steget mellan två läroplaner


Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare. De intervjuades svar har sedan ja?mfo?rts med Lpo94, Lgr11 och den nya la?rarutbildningen (2011) fo?r att se hur dessa fyra harmonierar med varandra. Bakgrunden till underso?kningen a?r en fra?gesta?llning hur fo?rutsa?ttningarna fo?r att integrera a?mnet musik med andra a?mnen ser ut i grundskolan, i samband med info?randet av den nya la?roplanen. Kommer det att bli la?ttare eller sva?rare att samarbeta o?ver a?mnesgra?nserna? Resultatet antyder att den sto?rsta problematiken ligger i de nya styrdokumentens (Lgr11) utformning, vilka o?kar den generella arbetsbo?rdan fo?r la?rarna. Resultatet antyder ocksa? att den nya la?rarutbildningen motarbetar den nya la?roplanens syfte i vissa avseenden.

Författare

Magnus Nygårds

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..