Sök:

Uppdrag

Dans


Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass. Intervjuernas resultat har vi analyserat och presenterat utifra?n fra?gesta?llningarna fo?r studien. De slutsatser vi har kunnat dra a?r att synen pa? dans a?r bred och varierad mellan fo?rskolla?rare utan na?gon allma?nt vedertagen ka?rna, samt att medvetet arbete med dans kan vara ett sa?tt att synliggo?ra och motarbeta stereotypa genusarrangemang. Vi kan a?ven konstatera att det finns ma?nga olika tolkningar av uppdraget att arbeta med dans ba?de i fo?rskola och fo?rskoleklass.

Författare

Karl Larsson Anna Nilsson-Hugo

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Umeå universitet/Umeå School of Education (USE)Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..