Sök:

Lärarkompetens

Grundskollärares och grundsärskollärares åsikter om vad som utmärker en bra lärare

Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare. De intervjuades svar har sedan ja?mfo?rts med Lpo94, Lgr11 och den nya la?rarutbildningen (2011) fo?r att se hur dessa fyra harmonierar med varandra. Bakgrunden till underso?kningen a?r en fra?gesta?llning hur fo?rutsa?ttningarna fo?r att integrera a?mnet musik med andra a?mnen ser ut i grundskolan, i samband med info?randet av den nya la?roplanen. Kommer det att bli la?ttare eller sva?rare att samarbeta o?ver a?mnesgra?nserna? Resultatet antyder att den sto?rsta problematiken ligger i de nya styrdokumentens (Lgr11) utformning, vilka o?kar den generella arbetsbo?rdan fo?r la?rarna. Resultatet antyder ocksa? att den nya la?rarutbildningen motarbetar den nya la?roplanens syfte i vissa avseenden.

Författare

Linda-Mari Larsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..