Sök:

Sökresultat:

362 Uppsatser om Dans - Sida 2 av 25

Uppdrag: Dans : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på dans i förskola och förskoleklass.

Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? Dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r Dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att Dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass.

Dans som ett pedagogiskt verktyg? : En kvalitativ studie om lärares syn på dans som ett pedagogiskt verktyg i grundskolans tidigare år.

Studiens syfte är att undersöka lärares syn på Dans som ett pedagogiskt verktyg. Studien kommer presentera fyra lärares syn på Dans som ett pedagogiskt verktyg i grundskolans tidigare år genom en kvalitativ intervju. I bakgrunden beskrivs Dansens relation till den svenska skolan ur olika aspekter för att beskriva hur Dans kan vara ett pedagogiskt verktyg i grundskolan och hur det stöds i styrdokumenten. Resultatet visar att lärarna är eniga om att Dans är ett positivt inslag för elever i skolan. Hur Dansen skulle, eller kunde användas i undervisningen råder det delade meningar om.

Dans i skolan : dansens roll i fyra skolor i Blekinge

I grundskolans läroplaner Lpo 94 och Lgr 11 ska elever i svensk grundskola få använda Dans som uttrycksmedel. Dansen har idag en unDanskymd roll i skolan och är inte ett eget ämne. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i grundskolan som fått uppdraget att undervisa i Dans ser på konstformen Dans, Dansens roll i skolan och vilken kompetens om Dans de undervisande lärarna har.I den teoretiska delen i uppsatsen använder jag mig av tidigare forskningsmaterial inom estetiska ämnen och området Dans. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer och observationer samt rapporten Kartläggning av Dansen i sydost som har sammanställts av Dans i Sydost. I denna studie har jag begränsat mig till fyra skolor i Blekinge län.Resultatet visar att det finns bristande kunskap om ämnet Dans i skolorna.

"Dans är ju inte bara för tjejer" : Dans som ett verktyg för jämställdhet på fritidshemmet

För att förändra attityder i ett genusperspektiv har Dans i det här utvecklingsarbetet använts som ett verktyg för att bryta stereotypa könsuppfattningar på ett fritidshem. Skolans värdegrund finns för att ge kunskap om de värden som vi vill utveckla hos unga människor för att de ska veta hur vi bör behandla våra medmänniskor. Ett systematiskt kvalitetsarbete låg till grund som metod under det fem veckor långa Dansprojektet, för ett femtontal elever i årskurs 2. Dans utifrån både given och egen skapad koreografi utfördes vid elva Danstillfällen. Eleverna intervjuades enskilt före och efter Dansprojektets slut.

Får jag lov?: elevers attityd till dans i allmänhet och
dansundervisningen i skolan

Syftet med arbetet var att undersöka elevers attityd till Dans i allmänhet och Dansundervisningen i skolan samt att se om deras attityd skiljer sig utifrån genus och årskurs. Jag valde att genomföra min undersökning av elever i årskurs 7 och 9. Undersökningen genomfördes i form av en enkätundersökning med påståenden som respondenten skulle ta ställning till. Enkätundersökningen var uppdelad på två delar där en del behandlade elevernas attityd till Dans i allmänhet och den andra delen handlade om deras attityd till skolans Dansundervisning. Resultatet visar att majoriteten av eleverna har en positiv inställning till Dans i allmänhet och Dansundervisningen i skolan.

Räkna med dans! : Om dansmatte som verktyg i matematikundervisning

Det övergripande syftet med denna undersökning var att studera Dans som verktyg för lärande. Studien fokuserar på Dansens betydelse för lärandet i matematik samt lärares och elevers uppfattningar om Dansmatte. I studien har vi genomfört kvalitativa intervjuer med elever, Dans- och matematiklärare som arbetar med Dansmatte samt läst relevant litteratur som rör matematik och lärande, estetiska lärprocesser och Dans som verktyg för lärandet. Några av intervjuerna utfördes på en skola som arbetar med Dansmatte och några via telefon och e-mail. Det centrala som framkom i studien var att alla, utom en medverkande elev, är eniga om att Dansmatte är ett bra medel för lärande i matematik och eleverna påstod att de lär sig lättare genom att använda kroppen.

Musik och dans? Vi är ju döva! : Musik och dans i idrottsundervisningen för döva barn i specialskolan

Denna uppsats utgår från perspektiv och intressen hos en döv, blivande lärare i idrott och hälsa. I den svenska grundskolans kursplaner ingår musik, rytm, Dans och rörelse, förutom i ämnet musik också i ämnet idrott och hälsa. Specialskolan för döva och hörselskadade barn skall motsvara grundskolan och har i stort sett liknande intentioner i sin kursplan som grundskolans, så när som på att ämnet musik ersätts av ämnet rörelse och drama. Vad gäller ämnet idrott och hälsa är mitt intryck att musik och Dans felaktigt plockas bort från ämnet i specialskolan. Syftet med min uppsats är att ge exempel på hur musik och Dans i idrottsundervisningen för döva barn i specialskolan kan se ut, uppfattas och påverka barnen.

Dans och rörelsehinder : En studie kring mental utveckling

Ett rörelsehinder inskränker inte bara det funktionshindrade barnets fysiska möjligheter utan kan verka handikappande även på social nivå. Dans är ett ämne i skolan där man interagerar och får möjlighet att samarbeta och utvecklas socialt. Frågeställningen som denna uppsats undersöker lyder: Vilken betydelse kan Dans i skolan ha för rörelsehindrade elevers mentala utveckling?Frågan besvaras dels av berörd litteratur, dels av intervjurespondenter.Det framgår att Dans, som fokuserar på den funktionella kroppen, har förmåga att få de rörelsehindrade ungdomarna att se vad de har möjlighet att åstadkomma i stället för att lägga fokus på funktionsnedsättningen. Det framkommer också att de kan Dansa med icke-rörelsehindrade elever och ta del av den sociala gemenskapen samt att inlärningsförmågan och kunskapsnivån höjs.

Dans och rörelsehinder : En studie kring mental utveckling

Ett rörelsehinder inskränker inte bara det funktionshindrade barnets fysiska möjligheter utan kan verka handikappande även på social nivå. Dans är ett ämne i skolan där man interagerar och får möjlighet att samarbeta och utvecklas socialt. Frågeställningen som denna uppsats undersöker lyder: Vilken betydelse kan Dans i skolan ha för rörelsehindrade elevers mentala utveckling?Frågan besvaras dels av berörd litteratur, dels av intervjurespondenter.Det framgår att Dans, som fokuserar på den funktionella kroppen, har förmåga att få de rörelsehindrade ungdomarna att se vad de har möjlighet att åstadkomma i stället för att lägga fokus på funktionsnedsättningen. Det framkommer också att de kan Dansa med icke-rörelsehindrade elever och ta del av den sociala gemenskapen samt att inlärningsförmågan och kunskapsnivån höjs.

Inställningen till dans hos lärare i idrott och hälsa på högstadiet

AbstractDansen har funnits lika länge som människan och den fyller flera viktiga funktioner. I det här arbetet tas en rad positiva effekter av Dansen upp. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken inställning lärare i idrott och hälsa har till Dans. Med inställning så menas kunskap, färdighet och attityd till Dans och om deras inställning till Dans påverkar hur mycket de använder sig av Dans i undervisningen. En kvantitativ undersökning har genomförts med hjälp av enkäter för att få svar på problemformuleringen.

?Alla kan dansa!? : Synen på rörelse till musik samt dans i ämnet idrott och hälsa ur ett genusperspektiv

Dansen har funnits länge i människans närhet och den har olika betydelser beroende på vad individen har för uppfattning om Dansens normer och uppbyggnad. Syftet med vår empiriska studie är att undersöka om pojkar och flickor har en liknande syn på ämnesområdet rörelse till musik samt Dans i gymnasieskolan och i så fall varför eller varför inte de har det. Vi har utgångspunkt i genusperspektivet och därmed Hirdmans (2001) teorier om genuskontraktet. Metoden vi har använt oss av är den kvantitativa undersökningsmetoden. Inom ramen för den kvantitativa undersökningsmetoden valde vi enkäter eftersom det är enklast att få svar på våra frågeställningar samt för att det ger oss stora möjligheter att nå ut till många individer. Rörelse till musik samt Dans uppfattas som ett feminint ämne.

?Det handlar om att våga?: en intervjustudie om hur
förskollärare använder dans och drama i förskolan

Vårt syfte med studien var att beskriva hur förskollärare använder Dans och drama för att främja barns lärande. Vi ville även nå djupare i detta syfte med tre forskningsfrågor som var att nå förskollärarnas intentioner med att använda sig av Dans och drama, finna orsaker till varför Dans och drama förekommer i olika utsträckningar samt vilket lärande förskollärarna ansåg finnas i Dans och drama. Utifrån detta valde vi som metod att utföra kvalitativa intervjuer med tre förskollärare som var verksamma i en kommun i Norrbottens län. Studiens resultat visade att förskollärarna fann många fördelar i Dans och drama för att främja barns lärande, främst utifrån ett syfte med ämnena som medel för att nå ett lärande i ett annat ämne. Resultatet visade även att förskollärarna såg en nära koppling mellan de två ämnena som undersöktes samt att osäkerheten de känner i utövandet av ämnena har stor betydelse huruvida uttrycksformerna används eller inte.

Språkutveckling - en dans på rosor?: Att använda dans som estetisk lärprocess för att främja barns språkutveckling

Syftet med arbetet var att undersöka vad lärare som undervisar i de tidigare åren anser om att använda Dans som estetisk lärprocess i barns språkutveckling samt hur lärprocessen kan genomföras i praktiken. Till grund för arbetet ligger Lgr 11 och teorier som har koppling till Dans som estetiskt lärprocess och språkutveckling. För att få svar på syftet genomfördes en intervjustudie bland sex verksamma lärare. Det resultat som har framkommit är att de intervjuade lärarna är positiva till att använda Dans som estetisk lärprocess, men att det finns en viss skillnad i hur begreppet estetisk lärprocess används. Dels ses Dansen som ett språkligt uttryck som främjas av användning, dels ses Dansen som främjande för språkutvecklingen i tal- och skriftspråket.

?Det ska vara både mjuka rörelser och dans som träningsform? : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur dansundervisningen är och kan förändras enligt några lärare och elever

Arbetets syfte är att ta reda på hur några idrottslärare genomför Dansundervisning samt hur någraelever upplever Dansundervisningen i skolan utifrån Lgr 11. Jag vill också finna aspekter som finnsför en undervisning som tilltalar och engagerar fler elever. För att besvara syftet genomfördesintervjuer med lärare, gruppintervjuer med elever, samt enkäter för både lärare och elever. Insamlatmaterial bearbetades till kategorier.Resultaten tyder på att det inte skett någon större förändring hur Dansundervisningen bedrivs ijämförelse med tidigare studier. Nästan en tredjedel av undervisningen handlar om kulturell Dans,en fjärdedel där eleverna skapar egen Dans och en femtedel med Dans som träningsform.

Att utvecklas med dansen i skolan

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever påverkas mentalt, fysiskt och socialt av Dans. Härigenom förväntar vi oss även få svar på vilka fördelar Dans har att erbjuda den enskilda individen i dess personliga utveckling under de obligatoriska skolåren. Vi kommer även att undersöka vilka fördelar Dans skulle kunna erbjuda som komplement till den traditionella undervisningen i skolan. Alltså vad kan Dans erbjuda som pedagogiskt redskap? Vi tycker även det är intressant att undersöka om det förkommer några skillnader mellan könen i deras inställning till Dans.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->