Sök:

?Det ska vara både mjuka rörelser och dans som träningsform?

En kvalitativ och kvantitativ studie om hur dansundervisningen är och kan förändras enligt några lärare och elever


Arbetets syfte är att ta reda på hur några idrottslärare genomför dansundervisning samt hur någraelever upplever dansundervisningen i skolan utifrån Lgr 11. Jag vill också finna aspekter som finnsför en undervisning som tilltalar och engagerar fler elever. För att besvara syftet genomfördesintervjuer med lärare, gruppintervjuer med elever, samt enkäter för både lärare och elever. Insamlatmaterial bearbetades till kategorier.Resultaten tyder på att det inte skett någon större förändring hur dansundervisningen bedrivs ijämförelse med tidigare studier. Nästan en tredjedel av undervisningen handlar om kulturell dans,en fjärdedel där eleverna skapar egen dans och en femtedel med dans som träningsform. Centralt förbåde lärare och elever för en bra undervisning var musiken. Där musiken kan bidra till att elevernabörjar dansa spontant om de hör en bra låt. Dans ansgås vara en flickaktivitet, vilket kan vara en avanledningarna till en låg aktivitet hos pojkar under danslektionerna.

Författare

Erika Karlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..