Sök:

Att utvecklas med dansen i skolan


Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever påverkas mentalt, fysiskt och socialt av dans. Härigenom förväntar vi oss även få svar på vilka fördelar dans har att erbjuda den enskilda individen i dess personliga utveckling under de obligatoriska skolåren. Vi kommer även att undersöka vilka fördelar dans skulle kunna erbjuda som komplement till den traditionella undervisningen i skolan. Alltså vad kan dans erbjuda som pedagogiskt redskap? Vi tycker även det är intressant att undersöka om det förkommer några skillnader mellan könen i deras inställning till dans. För att veta om det finns möjligheter att lägga in mer dans på schemat kommer vi även att undersöka vad styrdokumenten säger om dansens plats i skolan. Vi vill alltså försäkra oss om att det vi undersöker är förenligt med styrdokumenten. Arbetet avgränsades av tre frågeställningar: - Hur påverkas eleverna socialt, fysiskt och mentalt av dans? - Vilka fördelar erbjuder dans som pedagogiskt redskap? - Hur uppfattar lärarna att elevernas attityd gentemot dansen skiljer sig mellan pojkar och flickor? Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om hur dans påverkar barn och ungdomar. Med hjälp av intervjuer får man en bild av hur pedagoger uppfattar dansens roll i skolan och dess påverkan på barn och ungdomar. Sammanfattningsvis pekar resultatet på att dansens roll i skolan borde bli i större än vad den är nu, då det är på många vis givande och utvecklande för barn och ungdomar att dansa. Det blir en utveckling som håller, livet ut.

Författare

Max Johannisson Louise Zurawski

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..