Sök:

?Det handlar om att våga?

en intervjustudie om hur
förskollärare använder dans och drama i förskolan


Vårt syfte med studien var att beskriva hur förskollärare använder dans och drama för att främja barns lärande. Vi ville även nå djupare i detta syfte med tre forskningsfrågor som var att nå förskollärarnas intentioner med att använda sig av dans och drama, finna orsaker till varför dans och drama förekommer i olika utsträckningar samt vilket lärande förskollärarna ansåg finnas i dans och drama. Utifrån detta valde vi som metod att utföra kvalitativa intervjuer med tre förskollärare som var verksamma i en kommun i Norrbottens län. Studiens resultat visade att förskollärarna fann många fördelar i dans och drama för att främja barns lärande, främst utifrån ett syfte med ämnena som medel för att nå ett lärande i ett annat ämne. Resultatet visade även att förskollärarna såg en nära koppling mellan de två ämnena som undersöktes samt att osäkerheten de känner i utövandet av ämnena har stor betydelse huruvida uttrycksformerna används eller inte. Tryggheten som bottnar i den bakgrund förskollärarna innehar skiljer sig mellan dans och drama genom den utbildning de fått, vilket påverkar förskollärarnas mod till att våga utöva dans och drama med förskolebarnen. Det främsta lärande som förskollärarna kunde påvisa var det motoriska lärandet om och i kroppen men även att skapa ett starkare självförtroende genom att våga delta i de aktiviteter som erbjöds.

Författare

Annette Hällgren Kathleen Lind

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..