Sök:

Får jag lov?

elevers attityd till dans i allmänhet och
dansundervisningen i skolan


Syftet med arbetet var att undersöka elevers attityd till dans i allmänhet och dansundervisningen i skolan samt att se om deras attityd skiljer sig utifrån genus och årskurs. Jag valde att genomföra min undersökning av elever i årskurs 7 och 9. Undersökningen genomfördes i form av en enkätundersökning med påståenden som respondenten skulle ta ställning till. Enkätundersökningen var uppdelad på två delar där en del behandlade elevernas attityd till dans i allmänhet och den andra delen handlade om deras attityd till skolans dansundervisning. Resultatet visar att majoriteten av eleverna har en positiv inställning till dans i allmänhet och dansundervisningen i skolan. Ett tydligt mönster mellan årskurserna är att årskurs 9 har ett positivare förhållningssätt till dans än årskurs 7. Skillnaden ur ett genusperspektiv är att flickorna är positivare till dans i allmänhet, men bägge könen var överens om att dansundervisningen i skolan behövs. En av slutsatserna kring resultatet är att förhållningssättet till dans, som skiljer årskurserna åt kan bero på brist av erfarenhet. Eleverna behöver få prova på flera olika sorters danser i skolan för att man ska kunna skapa ett större intresse för dansundervisningen.

Författare

Charlotta Olovsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..