Sök:

Språkutveckling - en dans på rosor?

Att använda dans som estetisk lärprocess för att främja barns språkutveckling


Syftet med arbetet var att undersöka vad lärare som undervisar i de tidigare åren anser om att använda dans som estetisk lärprocess i barns språkutveckling samt hur lärprocessen kan genomföras i praktiken. Till grund för arbetet ligger Lgr 11 och teorier som har koppling till dans som estetiskt lärprocess och språkutveckling. För att få svar på syftet genomfördes en intervjustudie bland sex verksamma lärare. Det resultat som har framkommit är att de intervjuade lärarna är positiva till att använda dans som estetisk lärprocess, men att det finns en viss skillnad i hur begreppet estetisk lärprocess används. Dels ses dansen som ett språkligt uttryck som främjas av användning, dels ses dansen som främjande för språkutvecklingen i tal- och skriftspråket. Dock behövs samarbete mellan klass- och danslärare för att användande av dans som estetisk lärprocess för att främja barns språkutveckling ska kunna ske i praktiken. Fler viktiga faktorer är pengar, fortbildning och gemensam inlärningssyn. Det framhålls som viktigt att lärarna ser elevernas lärandeprocess och inte endast slutprodukten samt att det krävs mod för att frångå traditionella undervisningsmetoder. Fortsatt forskning och mer omfattande studier om hur dans som estetisk lärprocess påverkar elevers tal- och skriftutveckling skulle kunna genomföras. Ett annat forskningsområde skulle kunna vara att undersöka ett större antal lärares attityder till och åsikter om att använda dans som estetisk lärprocess för att främja barns språkutveckling.

Författare

Kajsa Andersson Jenny Boström

Lärosäte och institution

Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..