Psykologiska frågor i socialtjänstens barnavårdsutredningar
trångmål, begränsningar och möjligheter ur socialsekreterares perspektiv
BarnavårdsutredningSocialtjänstenSocialsekreterareUtsatta barnBarn som far illaOmsorgssviktMotivationOmhändertagandeFöräldrar med psykisk ohälsaSamspelAnknytningRiskbedömningFramtidsprognosTvärprofessionelltRelationOmsorgsförmågaBarns behovIntervjustudieTematisk analysKompetensutvecklingFortbildningPsykologiska aspekterKompetensFöräldrasamarbeteSamarbeteSamverkanTidsbristPsykologisk avlastning
Socialtjänstens barnavårdsutredningar utgo?r samhällets verktyg för att bedöma när stöd eller skydd till barn och unga som riskerar att fara illa fordras. I dessa ingår svåra bedömningar som ställer höga krav på kompetens och samverkan. Studiens syfte var att undersöka vilka svårigheter barnavårdsutredande socialsekreterare möter i arbetet med psykologiska frågor rörande barn och familj samt hur kompetens i dessa fra?gor finns strukturellt och praktiskt tillgänglig i arbetet. Induktiv tematisk analys av elva intervjuer med socialsekreterare genererade tre övergripande områden; trångmål i utredningen, begränsningar utifrån arbetets ramar samt möjligheter. Centrala teman rörde konflikt mellan barnets behov och kravet på föräldrasamarbete, svårigheter relaterade till samarbete med andra verksamheter, tillgänglig kompetens samt tidsbrist i arbetet. Möjligheter fokuserade på struktur för kompetensutveckling, möjlighet till psykologisk avlastning, relationsbaserat arbete, samverkan och tvärprofessionellt arbete i barnavårdsutredningar. Resultaten går i linje med tidigare forskning rörande utmaningar inom social barnavård och samverkan kring utsatta barn. Implikationer fo?r professionens specialisering och va?lfärdssystemets organisering av tjänster fo?r att identifiera och stötta utsatta barn och familjer diskuteras.