Sök:

Sökresultat:

4138 Uppsatser om Kompetens - Sida 1 av 276

Verksamhetschefers uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens inom psykiatrisk vård : En fenomenografisk studie

Syftet med studien var att undersöka verksamhetschefers uppfattningar av specialistsjuksköterskans Kompetens inom psykiatri. En kvalitativ intervjustudie med fenomenografisk ansats valdes. Fenomenografi avser att beskriva hur fenomen i omvärlden uppfattas av människor. Studien genomfördes i Mellansverige och sju informanter intervjuades med en semistrukturerad intervjuguide. Analysen resulterade i fyra olika uppfattningar av specialistsjuksköterskans Kompetens.

Skolledare om digital kompetens : En studie i skolledares uppfattning, förståelse och syn av digital kompetens

I denna studie har skolledares åsikter och insikter kring digital Kompetens stått i centrum. Syftet har varit att genom intervjuer belysa vad begreppet digital Kompetens innebär för skolledare och hur rektorer ser på sin och lärares yrkesroll kopplat till digital Kompetens. Utgångspunkt i denna studie har varit rektorernas egna uppfattningar kring begreppet digital Kompetens.  Studien är en fallstudier med intervjuer, och ett abduktivt synsätt har applicerats då den söker mönster i de åsikter och tankegångar som de utvalda skolledarna angivit i sina svar..

Den mjuka sidan av anställningsbarhet

Anställningsbarhet är ett begrepp som blommat upp under slutet på 1900-talet. Att varaanställningsbar innebär att ha förmågan att få, behålla och vid behov skaffa sig ett nytt arbete.Det finns två faktorer som påverkar en individs anställningsbarhet, formell Kompetens ochinformell Kompetens. Vi har intervjuat sex rekryterare i Stockholms län med syftet att belysaderas syn på hur informell Kompetens påverkar anställningsbarhet. Vi har ställt öppna frågorsom bland annat syftat till att ta reda på vad som gör en individ anställningsbar när den formellaKompetensen är uppfylld samt hur viktigt informell Kompetens är i förhållande till formellKompetens. Resultatet av undersökningen visar att det enligt de intervjuade rekryterarna framförallt finns tre typer av informell Kompetens: (1) social Kompetens, (2) inställning till arbetet och(3) personlighet.

Sambandet mellan social kompetens och stress på arbetsplatsen

Den här uppsatsen syftar till att ta reda på om det finns något samband mellan social Kompetens och stress. I uppsatsen presenteras vad social Kompetens är och vad stress är. Sambandet har undersökts med hjälp av enkät med 16 slutna frågor, 8 som handlar om social Kompetens och 8 som handlar om stress och en öppen fråga på slutet. Urvalet, som var ett bekvämlighetsurval, var 60 anställda på olika arbetsplatser i Karlskrona, av dem erhölls 52 svar. Med hjälp av en Pearsonkorrelation och en fenomenologisk analys visade det sig att det finns ett samband mellan social Kompetens och stress..

Sambandet mellan social kompetens och stress på arbetsplatsen

Den här uppsatsen syftar till att ta reda på om det finns något samband mellan social Kompetens och stress. I uppsatsen presenteras vad social Kompetens är och vad stress är. Sambandet har undersökts med hjälp av enkät med 16 slutna frågor, 8 som handlar om social Kompetens och 8 som handlar om stress och en öppen fråga på slutet. Urvalet, som var ett bekvämlighetsurval, var 60 anställda på olika arbetsplatser i Karlskrona, av dem erhölls 52 svar. Med hjälp av en Pearsonkorrelation och en fenomenologisk analys visade det sig att det finns ett samband mellan social Kompetens och stress.

Skolan - ett socialt samspel

Arbetet handlar om hur man kan arbetar med social Kompetens i skolan. Kan man med hjälp av estetiska uttrycksformer stärka eleverna i utvecklingen av social Kompetens? Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med sju verksamma pedagoger..

Hur kompetensutvecklingsåtgärder leder till ökad kompetens

Vårt syfte med den här uppsatsen är att förstå hur Kompetensutvecklingsåtgärder bidrar till att medarbetarna får ökad Kompetens. Detta ska ses utifrån både ett lednings- och ett medarbetarperspektiv. Vi har tagit reda på vilka förutsättningar som har betydelse för att medarbetarnas Kompetens ska kunna utvecklas. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod för insamling av empiri. Intervjuerna vi har gjort med medarbetarna har varit semistandardiserade med en öppen ansats.

Social kompetens - i syfte att förebygga konflikter i skolan

Vårt syfte med denna studie är att undersöka begreppet social Kompetens och hur social Kompetens kan förebygga konflikter. Studien bygger på fyra färdigheter: empati, ansvarstagande, identitet/trygghet och kommunikation. Den empiriska undersökning vi genomfört bygger på kvalitativ forskning. Vi har intervjuat tolv stycken lärare för att få veta deras syn på begreppet social Kompetens.Studien har visat att lärarens arbete med att utveckla elevens sociala Kompetens är mycket viktigt, i syfte att förebygga konflikter. Detta har vi fått bekräftat både genom vår litteraturstudie samt vår empiriska undersökning.

Hur kompetensutvecklingsåtgärder leder till ökad kompetens

Vårt syfte med den här uppsatsen är att förstå hur Kompetensutvecklingsåtgärder bidrar till att medarbetarna får ökad Kompetens. Detta ska ses utifrån både ett lednings- och ett medarbetarperspektiv. Vi har tagit reda på vilka förutsättningar som har betydelse för att medarbetarnas Kompetens ska kunna utvecklas. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod för insamling av empiri. Intervjuerna vi har gjort med medarbetarna har varit semistandardiserade med en öppen ansats. Det vi har kommit fram till i denna uppsats är att de Kompetensutvecklingsåtgärder som vi har funnit, för att öka medarbetarnas Kompetens, bygger på tre förutsättningar. Dessa tre är att vara uppdaterad, engagemang och intresse samt en gemensam grundsyn kring lärande.

Skötares uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens i psykiatrisk slutenvård

Syfte: Syftet med studien var att beskriva skötares uppfattningar av specialistsjuksköterskans Kompetens i psykiatrisk vård. Metod: För att analysera detta fenomen gjordes en intervjustudie med kvalitativ design och en fenomenografisk analys tillämpades. Semistrukturerade intervjuer genomfördes där nio skötare verksamma i den psykiatriska vården vid tiden för intervjutillfället deltog. Med avsikt att finna variation bland uppfattningarna bearbetades och analyserades det transkriberade materialet i en analys omfattande sju steg. Resultat: Fyra kategorier av skötarnas uppfattningar identifierades: Osynlig Kompetens, otydlig Kompetens, synlig Kompetens och tydlig Kompetens.

Social kompetens i skolan : En studie av lärares uppfattning av social kompetens

En empirisk undersökning av lärares uppfattning av begreppet social Kompetens med syftet att synliggöra lärares uppfattningar av social kompetesn smat hur de arbetar med social Kompetens i skolan. Uppsatsen tydliggör också vilka faktorer som är viktiga för utvecklingen av soacialr och emotionellt lärande som ämne i skolan. Den empiriska undersökningen bygger på nio lärarintervjuer utförda i årskurserna 4-9, med tonvilkten lagd på de högre årskurserna. Resultatet av studierna är att begreppet och arbetet med att utveckla social Kompetens hos eleverns ärkomplext. Det finns många faktorer som inverkar på resultatet.

Röntgensjuksköterskans användning av sin kompetens vid ordination och prioritering av remisser

Röntgensjuksköterskans yrkesroll har i tidigare forskning beskrivits utifrån två unikaKompetenser: den vårdgivande och den radiografiskt tekniska. Behoven i den kliniska vardagenstyr den professionella utvecklingen och kan leda till en förskjutning av ansvarsområden.Syftet med studien var att undersöka och identifiera vilken Kompetens röntgensjuksköterskornaanvändning av Kompetens vid ordination och prioritering.Frågeställningarna: Vilken Kompetens använder sig röntgensjuksköterskan sig av vid utförandeav utökade arbetsuppgifter? Vilken Kompetens anser sig röntgensjuksköterskan behöva vidutökade arbetsuppgifter? Har nya unika Kompetensområden tillkommit utöver de som tidigaredefinierat för professionen?Semistrukturerade intervjuer genomfördes med legitimerade röntgensjuksköterskor ochanalyserades med kvalitativ innehållsanalys.I resultatet framkom fyra kategorier: Medicinsk Kompetens, Professionell Kompetens,Individuella förutsättningar och Praktiska förutsättningar.Medicinsk Kompetens är ett Kompetensområde för röntgensjuksköterskor som synliggjorts idenna studie. En gynnsam förskjutning av ansvarsområden är inte enbart beroende av denenskilda röntgensjuksköterskans Kompetens utan också ett verksamhetsstöd i form av tid,tydlig delegering samt en arbetsmiljö, där interprofessionell kommunikation och feedback ären naturlig del, vilket krävs för att denna utveckling skall gynna alla inblandade..

Läroböcker och litterär kompetens

Syftet med uppsatsen är att undersöka och synliggöra huruvida litterär Kompetens enligt litteraturvetaren Örjan Torells modell, gynnas av arbetsuppgifterna i ett antal läroböcker riktade mot grundskolans senare del. Resultatet visar att tolkningstrategiernas tyngdpunkt ligger på "textinriktningen", d.v.s. på att fästa elevernas uppmärksamhet på textens innehåll och form..

Social kompetens i förskolan : en undersökning om förskolepedagogers arbete med barns sociala kompetens

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar för att utveckla barns sociala Kompetens och vad som kan påverka detta arbete. Studien har en kvalitativ ansats. Vi använde oss av semistrukturerade intervjuer som genomfördes med nio pedagoger på tre olika förskolor. Resultatet visade på olika tillvägagångssätt för att utveckla barns sociala Kompetens i förskolan och det mest betydelsefulla var att social Kompetens alltid ska finnas med som ett förhållningssätt i förskolans verksamhet. Det framkom att social Kompetens är ett omfattande begrepp med en rad olika aspekter, där samspel och empati var de mest framträdande.

Kompismassage i förskolan: ett verktyg för att utveckla
barns sociala kompetens?

Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om förskollärare upplever att kompismassage har inverkan på barnens utveckling av social Kompetens och i så fall hur det visar sig? Eftersom vi var intresserade av förskollärarnas upplevelser valde vi att göra kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare som regelbundet använder sig av kompismassage i förskolan. Resultatet visar att förskollärarna upplever att kompismassage har inverkan på utvecklingen av barnens sociala Kompetens. Vår slutsats är att kompismassage kan användas som ett verktyg för att utveckla barns sociala Kompetens, som en del i en verksamhet präglad av en helhetssyn på lärande..

1 Nästa sida ->