Sök:

Förbättringsåtgärder för Carlsbergs pallhantering

PsychologySociologyFöretagsledningManagementMångfald; kultur; servicemötet; kundrelation; globalisering; lönsamhet; effektivitetFöretagsledningManagementEtikCsrGlobal compactGriEkonomisk planeringEvent sponsringImageKonkurrensfördelarYrkesmedicinArbetsmiljömedicinFöretagsledningManagementFöretagshälsovårdHälsa/ohälsaHälsa som lönsamhetsstrategiRelationsmarknadsföringTrepartsrelationerMäta hälsosatsningarKvalitet.FöretagsledningManagementMotivationBelöningssystemInre och yttre belöningarKollektiva och individuella belöningar och hotell.FöretagsledningManagementYield managementValue managementGemensamt värdeskapandeTurismServicemötetTjänsterUpplevelserVithajsdykningFysiska riskerPsykologiska risker.FöretagsledningManagementHälsaMatchningVälmåendeVärdeVärdeskapandeFöretagsledningManagementMotivationFrontpersonalBelöningssystemServiceföretagTurismMarknadsanalysKulturella upplevelserNätverkPlatsmarknadsföring och image.FöretagsledningManagementEkologiRelationsmarknadsföringE-handelServicemötetKundlivscykelnMarknadsanalysPlatsPlaceSpaceServicelandskapEventEventarrangörImageVärdeMötenUpplevelser.SjukhusforskningSjukhusförvaltningPatienthotellSituationFörutsättningar och ledarskapTurismRumTuristrumServicelandskapLiminalitetKonstruerad platsKryssningsfartyg.FöretagsledningManagementLedarskapRollerLedarskapsstilKontextKommunikation.MarknadsanalysStrategiMarknadsföringProfilDistributionKanalrelationerTurismRiskSäkerhetSäkerhetsarbeteDestinationsmarknadsföringImageMediaTurismFöretagsledningManagementMarknadsanalysRelationsmarknadsföringFamiljeföretagMikroföretagPartnerskapBed and breakfastverksamhetDen utökade marknadsföringsmixenRyktesspridningFöretagsledningManagementMarknadsanalysKundnära personalServicemötetIntern marknadsföringMotivationAutomatisk genreklassifikationGenreDokumentgenreAutomatisk klassifikationMaskininlärningInformationsåtervinningIR-systemFolkbibliotekFront nationalPluralismCensurYttrandefrihetInformationsfrihetHögerpopulismIdeologiTredjepartslogistikEffektiviseringOmrådeslayoutLogistikPallhanteringRutiner

I detta projekt presenteras förbättringsförslag för Carlsbergs pallhantering. Carlsberg har sedan en tid tillbaka haft problem med sin pallhantering. Ca 40 000 pallar som skickas ut returneras aldrig från kund. Detta leder till förluster för företaget då företaget tvingas köpa nya pallar då brist uppstår. Ett annat problem är att det ej finns något tillförlitligt system för att se hur många pallar som egentligen existerar inom företaget eller vilken typ av pallar det är. Uppgiften är att identifiera de största problemområdena och komma med förslag på åtgärder för dessa. Under projektarbetets gång har det framkommit att rutiner för pallhantering finns på de flesta anläggningar men att många av rutinerna ej efterföljs. Dock finns inte rutiner för alla processer och det förekommer att vissa spärrar i affärssystemet omöjliggör att rutiner och justeringar efterföljs. Problemet med pallhanteringen på Carlsberg är omfattande och komplext, därför finns det ingen enkel lösning på problemet. Det krävs ett långsiktigt arbete med små ständiga förbättringar inom varje enskilt område. Därför har ett antal manualer utarbetats för de mest kritiska områdena. Syftet med manualerna är att öka medvetenheten och göra det enklare för alla medarbetare att göra nödvändiga justeringar i affärssystemet och därmed bidra till en korrekt pallregistrering. Rapporten bygger på en förstudie som genomfördes på Carlsberg i Falkenberg under våren 2007. Materialet som presenteras i rapporten kommer huvudsakligen från muntliga källor. Skriftliga källor förekommer, dock ej i lika stor utsträckning.

Författare

Margie Magistrado Andersson Per-Johan Ljungbäck Farnoosh Valiallahi Robert Pedersen Amanda Hankell Mikael Svensson Kristoffer Thuresson Ida Nord Larsson Andreas Sandström Christa Ignatius Clara Colliander Andrea Tham Charlot Bauer

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Ingenjörshögskolan (IH)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.