Sök:

Sökresultat:

171 Uppsatser om Idrottsämnet - Sida 1 av 12

Produktionen av skillnad i andrasprÄksteori

Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt facklitteratur avsedd fo?r la?rare och la?rarstudenter i a?mnet svenska som andraspra?k reproducerar den koloniala skillnadsdiskursen. Jag har med sto?d i framfo?r allt postkolonial teori gjort en textanalys av en antologi inom a?mnet andraspra?ksforskning och funnit att den koloniala diskursen oavsiktligt reproduceras genom fo?rmedlingen av en statisk kultursyn, fo?renklande dikotomier och en assimilationsideologi. Min slutsats a?r att detta riskerar att fa? kontraproduktiva konsekvenser fo?r andraspra?ksundervisningen och att la?rare i svenska som andraspra?k beho?ver ett medvetet kritiskt fo?rha?llningssa?tt i sin hela fo?rsta?else av a?mnet. .

Redovisningspraxis i nÄgra ideella idrotts ? och handikappföreningar

Syfte med denna uppsats Àr att göra en beskrivning och analys av redovisningspraxis i nÄgra idrotts ? och handikappföreningar.VÄr metod Àr litteraturstudie, insamling av information genom frÄgeformulÀr och personliga intervjuerSamtliga undersökta föreningar har ordnad bokföring Föreningar har anstÀlld personal som driver den dagliga verksamheten. VÄr slutsats Àr att undersökta ideella föreningar avslutar sina rÀkenskaper med Ärs/ekonomisk redovisning. Inga av undersökta föreningar anvÀnder fullt ut gÀllande redovisningsnormer. VÄra hypoteser har inte fÄtt stöd i empiriska materialet..

Nytta eller no?je : En studie om hur elever uppfattar bildundervisning i kursen estetisk verksamhet

AbstractDet a?r en utbredd uppfattning att bilda?mnet finns till fo?r att eleverna ska ha mo?jlighet att vila upp sig fra?n andra teoretiskt tyngre a?mnen. Detta trots att vi idag lever i ett bildsamha?lle da?r bilder har en betydelsefull funktion. En fra?gan som da? kan sta?llas a?r hur ser eleverna pa? bildundervisningen? Syftet med uppsatsen a?r att synliggo?ra hur elever som la?ser inriktningen bild i a?mnet estetisk verksamhet pa? gymnasiet samtalar om inriktningen och dess olika aspekter.

"Inget liv utan musik" : ungdomars tankar om musik pÄ fritiden och i skolan

Syftet med denna studie a?r att underso?ka nio gymnasieelevers tankar kring musik och musika?mnet i grundskolan. Samtliga informanter bor i en medelstor stad i Sverige och har gemensamt att de inte ga?r na?gon musikinriktad utbildning. Vi har valt att go?ra en kvalitativ studie och har anva?nt oss av fokusgrupper som intervjumetod, vilket inneba?r att man i grupp diskuterar kring ett a?mne.

Killar vill spela boll och flickor dansa : nÄgra manliga idrotts- och hÀlsalÀrares syn pÄ manlighet

Den manliga dominansen fortgĂ„r och fortgĂ„r, enligt bland andra Pierre Bourdieu. Bourdieu och Connell Ă€r nĂ„gra teoretiker som Ă€r utgĂ„ngspunkt i detta examensarbete som hĂ€mtar sitt syfte i denna manliga dominans. Att med hjĂ€lp av intervjuer undersöka nĂ„gra manliga idrotts- och hĂ€lsalĂ€rares syn pĂ„ manlighetsbegreppet och huruvida denna syn i sĂ„ fall möjliggör en manlighetsnormerande avspegling i undervisningen. Den metod som anvĂ€nts Ă€r kvalitativ med vissa kvantitativa inslag. Även ett sĂ€rskilt utarbetat kodschema för att underlĂ€tta analysen av intervjumaterialet har anvĂ€nts. De intervjuade lĂ€rarna visade sig vara homogena i sin syn pĂ„ manlighet. Oavsett Ă„lder och erfarenhet inom yrket sĂ„ var tankar och reflektioner angĂ„ende begreppet manlighet överensstĂ€mmande.

En allsidig sex- och samlevnadsundervisning

Sex och samlevnad a?r ett a?mneso?vergripande omra?de som ska genomsyra all undervisning i skolan. Trots detta a?r det fa? la?rare som fa?r na?gon utbildning i a?mnet pa? la?rarutbildningen och omra?det har en tendens att bli la?gprioriterat ute pa? skolorna. Ett antal debatto?rer i media kritiserar den sex- och samlevnadsundervisning som va?l bedrivs och menar att organisationen RFSU har ett fo?r stort inflytande o?ver a?mnets inneha?ll och att konsekvenserna blir en ensidig undervisning.

Holodomor i Sverige. Hur Sovjetunionen och h?ndelserna kring Holodomor fram- st?llts i svenska l?rob?cker f?r gymnasiet fr?n 1950-talet och fram?t

Denna kvalitativa studie unders?ker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att l?sa ?mnet svenska som andraspr?k, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspr?kighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats d?r elevernas livsv?rldar och dess spr?kliga repertoarer anses p?verka elevernas beslut och f?rh?llnings?tt (Busch 2017). Detta inneb?r att elevernas uppfattning om ?mnet sva och deras inst?llning till flerspr?kighet p?verkas av deras tidigare erfarenheter.

Gymnasieelevers motiv till att l?sa svenska som andraspr?k. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att l?sa sva p? gymnasiet och deras erfarenheter av flerspr?kighet i klassrummet

Denna kvalitativa studie unders?ker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att l?sa ?mnet svenska som andraspr?k, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspr?kighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats d?r elevernas livsv?rldar och dess spr?kliga repertoarer anses p?verka elevernas beslut och f?rh?llnings?tt (Busch 2017). Detta inneb?r att elevernas uppfattning om ?mnet sva och deras inst?llning till flerspr?kighet p?verkas av deras tidigare erfarenheter.

Religionskunskap - ett relevant Àmne pÄ ett intressevÀckande sett : Elevers uppfattningar om religionskunskap

Behovet av religionskunskap som skola?mne i undervisningen a?r och har varit omdiskuterat. A?ndringen till religionsfrihet i Sverige skapade behov av fo?ra?ndring fra?n kristendomskunskap till religionskunskap. Skolverket syfte med religionskunskap a?r att elever ska kunna fa? fo?rsta?else fo?r hur olika religioner och livsa?ska?dningar pa?verkar individens moraliska fo?rha?llningssa?tt.Denna underso?kning avser att underso?ka vilket syfte eller relevans elever upplever med religionskunskapen i undervisningen och hur det pa?verkar deras intresse fo?r a?mnet samt hur elever vill att a?mnet religionskunskap ska utformas i undervisningen fo?r att o?ka intresset fo?r a?mnet.

Kommunal idrottspolitik i VÀsterbotten : En kvalitativ studie om idrotts- och motionsrörelsens styrning pÄ kommunal nivÄ

This study was commissioned by the VĂ€sterbotten sports federation, whocalled for an overview of the policies that the municipalities inVĂ€sterbotten work after in the field of sport. The study aimed to identifysports policy programs or documents that have been produced by themunicipalities, and how they work with them. Furthermore, the studyhighlights the municipality?s politicians reasoning aboutsport andrecreation-sector,and how their sport policy-work was practiced. The datacollection was based on seven interviews and document-collections fromthe 15 municipalities.

Ungas val av fritidsaktiviteter : en studie pÄ vilka faktorer som föranleder valet av fysiskaktivitet

Denna uppsatts bestÄr av en kvantitative enkÀt studie som genomfördes pÄ tvÄ högstadieskolor i mellan Sverige under vÄren 2012. Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en inblick i vad som ligger bakom elevers val av fritidsaktiviteter och dÄ mer precis val av fysisk aktivitet samt att undersöka skolans, och dÄ frÀmst Àmnet idrotts och hÀlsas, roll i elevernas val av aktivitet. Bakgrunden till rapporten kommer frÄn formuleringarna ur lpo 94 och lgr 11 som betonar att ett syfte med Àmnet Àr att frÀmja Idrott och hÀlsa Àmnets uppgift att frÀmja fysisk aktivitet pÄ fritiden. Vi analyserar tidigare forskning som bland annat har undersökt den störta föreningsidrotten som utgörs i Sverige och vad det kan finnas för faktorer till att ungdomar utför den. Tidigare forskning som anvÀnds i rapporten Àr bland annat frÄn venska riksidrottsförbundet och ungdomsstyrelsens rapport om unga och föreningsidrotten.

Bugg eller boll? : en undersökning av den allsidiga rörelsekompetensen och funktionella motoriken hos elever i dans/musikal- och idrottsklasser

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka och jÀmföra den funktionella motoriken och allsidiga rörelsekompetensen hos elever frÄn idrottsklasser respektive dans/musikalklasser.? Hur vÀl utvecklad Àr den allsidiga rörelsekompetensen hos elever i idrotts- respektive dans/musikalklasser?? Hur vÀl utvecklad Àr den funktionella motoriken hos elever i idrotts- respektive dans/musikalklasser?? Vilka andra faktorer Àn klassprofilering har betydelse för elevernas funktionella motorik och allsidiga rörelsekompetens?MetodDe tvÄ urvalsgrupperna bestÄende av 29 elever frÄn dans/musikalklasser och 59 elever frÄn idrottsklasser genomförde NyTidstestet, ett motoriktest baserat pÄ motoriska grundformer, kombinationsmotorik och idrottsspecifika grundformer. Eleverna vÀgdes och mÀttes vid testtillfÀllena och fick fylla i en enkÀt som behandlade fysisk aktivitet och trÀningsvanor. OvanstÄende faktorer relaterades till resultatet i motoriktestet och bearbetades i Excel och SPSS, signifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatUngefÀr hÀlften av eleverna i de bÄda urvalsgrupperna hade en tillfredstÀllande allsidig rörelsekompetens. Beroende pÄ klassprofilering uppvisades olika resultat nÀr det gÀller den funktionella motoriken ? totalt hade eleverna frÄn idrottsklasserna bÀttre resultat pÄ 6 av 18 enskilda stationer jÀmfört med 5 av 18 stationer för eleverna i dans/musikalklasserna.

Wordpress och beslutsprocesser : Att göra ett populÀrt CMS-verktyg mer begripligt för datorovana anvÀndare

I denna uppsats har det underso?kts vilka brister gra?nssnittet till publiceringsplattformen Wordpress har gentemot en oerfaren ma?lgrupp. Syftet med uppsatsen a?r att fo?resla? en lo?sning pa? problem i designen av plattformens administrato?rspanel. Metoden a?r en kvalitativ studie med semistrukturerade fra?gor och anva?ndartest fo?r att ta fram beslutsprocesser.

Stadens arena : Lokalisering och funktion

Arbetet behandlar idrotts- och evenemangsarenors lÀmpliga lokalisering i staden i förhÄllande till dess funktioner och effekter..

Sjung svenska folk? : sa?ngens roll i svensk grundskoleutbildning

Sa?ngens roll i grundskolans musikundervisning har varierat o?ver tid. I denna uppsats underso?ks sa?ngens plats i musika?mnets kursplanstexter o?ver tidsspannet 1962?2011.Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka vilket utrymme momentet sa?ng har getts i kursplanstexterna, och vilken roll sa?ngen skulle kunna ha i grundskolans musikundervisning i framtiden. Fra?gesta?llningen a?r:Hur uttrycker sig kursplanerna fra?n 1962?2011 om momenten sa?ng och ro?st?Fra?gesta?llningarna besvaras dels genom olika metoder av textanalys ? strukturell textanalys, komparativ analys, funktionell analys, och till viss del la?sbarhetsanalys ? och dels genom faktainsamling.

1 NĂ€sta sida ->