Sök:

Nytta eller no?je

En studie om hur elever uppfattar bildundervisning i kursen estetisk verksamhet

AbstractDet a?r en utbredd uppfattning att bilda?mnet finns till fo?r att eleverna ska ha mo?jlighet att vila upp sig fra?n andra teoretiskt tyngre a?mnen. Detta trots att vi idag lever i ett bildsamha?lle da?r bilder har en betydelsefull funktion. En fra?gan som da? kan sta?llas a?r hur ser eleverna pa? bildundervisningen? Syftet med uppsatsen a?r att synliggo?ra hur elever som la?ser inriktningen bild i a?mnet estetisk verksamhet pa? gymnasiet samtalar om inriktningen och dess olika aspekter. Fo?r att underso?ka detta gjordes en intervjustudie med elever som la?st kursen estetisk verksamhet inriktning bild. Fra?gorna i intervjuerna baserades pa? resultat som framkommit i NU03. Intervjuresultaten analyserades utifra?n a?mnets historiska bakgrund, la?roplansteori och diskursanalys. Det visade sig efter intervjuerna att eleverna enbart arbetat med bild som ett hantverk och da?rfo?r inte reflekterade o?ver bild i andra avseenden. Elevernas diskurser om a?mnet kan ha?rledas en ra?dande diskurs om bildundervisningen, bild som hantverk. Inom den ra?dande diskursen gick det att se tva? tydliga ?subdiskurser? om va?rdet i bildundervisningen, dels fo?r de som ta?nkt uto?va bild i sina framtida liv och dels de som anser att a?mnet har ett underha?llande va?rde. I underso?kningen visade det sig att bildundervisningen har alltsa? fler va?rden a?n att eleverna la?ra sig att skapa fina bilder. 

Författare

Fredrik Johansson

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..